РЕАЛІЗАЦІЯ ІДЕЇ ПОЕТАПНОГО ФОРМУВАННЯ РОЗУМОВИХ ДІЙ В УНІВЕРСИТЕТСЬКОМУ ЛАБОРАТОРНОМУ ПРАКТИКУМІ З ФІЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.80-83Анотація
Фізичний практикум традиційно є однією з важливих складових університетського курсу фізики. Передбачається, що результатом виконання студентами серії лабораторних робіт стане набуття ними основних навичок проведення експериментального дослідження. Але чи можемо ми стверджувати, що більшість студентів набула необхідних навичок враховуючи значне зменшення обсягу аудиторних годин? На жаль, досвід викладання та результати проведених тестів не дозволяють надати позитивну відповідь на це запитання. У даній статті ми презентуємо нову систему лабораторних робіт, яку було створено на базі існуючого лабораторного комплексу з метою змінити описану ситуацію. В основу цієї системи покладені дві загальні ідеї. Перша з них: під час проведення фізичного практикуму потрібно послідовно та цілеспрямовано формувати у студентів навички проведення експериментального дослідження; друга: в результаті виконання студентами лабораторних робіт в них має сформуватися думка, що головним результатом лабораторної роботи є відшукання фізичного закону. Важливою особливістю запропонованого курсу є те, що його реалізація можлива на різному обладнанні.
Физический практикум традиционно является одной из важнейших составляющих университетского курса физики. Предполагается, что результатом выполнения студентами серии лабораторных работ станет приобретение ими основных навыков проведения экспериментального исследования. Но можем ли мы утверждать, что большинство студентов приобрело необходимые навыки, учитывая значительное уменьшение аудиторной нагрузки? К сожалению, опыт преподавания и результаты проведенных тестов не позволяют осветить утвердительно на этот вопрос. В данной статье мы представляем новую систему лабораторных работ, в основе которой лежат две общие идеи. Первая из них: во время проведения лабораторного практикума нужно последовательно и целенаправленно формировать у студентов навыки проведения экспериментального исследования; вторая: в результате выполнения студентами лабораторных работ у них должна сформироваться мысль, что главным результатом выполнения лабораторной работы является нахождение физического закона. Важная особенность предложенного курса состоит с том, что он может быть реализован на различном лабораторном оборудовании.
Laboratory course is traditionally one of the most important components of university physics course. It is supposed that after such course students will have basic skills for conducting an experimental research. Unfortunately, the teaching experience and the results of performed tests show that most students do not acquire the necessary skills. In this article we present a new laboratory physics course in which the algorithm of systematic construction of students’ skills for carrying out an experimental research is realized. This course can be put into practice by using diff erent laboratory equipment.
Посилання
Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий / П.Я. Гальперин // Исследования мышления в советской педагогике : сборник статей. – М. : Наука, 1966. – С. 236-276.
Дідовик М.В. Дидактичний підхід до проведення лабораторних практикумів з фізики в професійній підготовці майбутнього вчителя / М.В. Дідовик, А.В. Шморгун // Вісник Чернігівського національ ного педагогічного університету [Текст] / Чер нігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шев ченка; гол. ред. М.О. Носко. – Чернігів : ЧНПУ, 2015. – Вип. 127. – С. 26-31.
Кулаков Ю.И. Исходные понятия теории физических структур. Тель-Авивский курс фундаментальной физики / Ю.И. Кулаков. – Тель-Авив : Piramida, 2006. – Т. 1. – C. 2-16.
Лабораторные занятия по физике : учебное пособие / [Л.Л. Гольдин, Ф.Ф. Игошин, С.М. Козел и др.] ; под ред. Л.Л. Гольдина. – М. : Наука. Главная редакция физико-математической литературы, 1983. – 704 с.
Матвійчук О.В. Організація самостійної роботи студентів по підготовці до лабораторних робіт з фізики з використанням засобів ІТ / О.В. Матвійчук, С.О. Подласов // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієн ка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаман чук (го лова наук. ред.) та ін.]. – Кам’янець- Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. – Вип. 22. – С. 197-200.
Соколов Є.П. Логічне відношення «загальне-часткове» в методиці викладання фізики / Є.П. Соколов // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції [«Актуальні проблеми природничо-математичної освіти в середній і вищій школі»], (Херсон, 26-28 червня 2014 р.) / укладач: В.Д. Шарко. – Херсон : ПП В.С. Вишемирський, 2014. – С. 75–76.
Соколов Е.П. Поиск физических закономерностей / Е.П. Соколов // Школа юного вченого. – 2013. – № 4 (24). – С. 23–33.
Deardorff D.L. Introductory physics students’ treatment of measurement uncertainty: PhD Thesis / D.L. Deardorff . – North Carolina State University, 2001. – 113 p.
Lippmann R.F. Students’ Understanding of Measurement and Uncertainty in the Physics Laboratory: Social construction, un derlying concepts, and quantitative analysis: PhD Thesis / R.F. Lipp mann. – University of Maryland, College Park, 2003. – 115 p.
Pillay S. Eff ectiveness of a GUM-compliant course for teaching
measurement in the introductory physics laboratory / S. Pillay, A. Buffl er, F. Lubben, S. Allie // European Journal of Physics, 2008. – 29. – P. 647-659.