РЕАЛІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ ФІЗИКИ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Тарас ГАЛАТЮК Гімназія № 6, м. Рівне, Україна
  • Михайло ГАЛАТЮК Рівненський державний гуманітарний університет, Україна
  • Юрій ГАЛАТЮК Рівненський державний гуманітарний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2024-30.43-47

Анотація

У статті розглядаються теоретичні та практичні аспекти реалізації діяльнісного підходу до навчання фізики у новій українській школі. Стверджується, що компетентнісний підхід лежить в основі визначення обов’язкових результатів навчання, а сам процес їхнього досягнення ґрунтується на діяльнісному підході. Наголошується на детермінізмі між компетентнісним і діяльнісним підходами в організації освітнього процесу, а саме: повноцінне формування компетентностей можливе на основі реалізації діяльнісного підходу у навчанні.
Досліджена структура навчально-пізнавальної діяльності на основі декомпозиції: суб’єкт, предмет, продукт, засоби, процедура, зовнішні умови діяльності. Розрізняються поняття «навчальна діяльність» і «навчаль но-пізнавальна діяльність», Уточнюється визначення навчально-пізнавальної діяльності у контексті вивчення фізики в новій українській школі. Навчально-пізнавальна діяльність розглядається як цілеспрямований, організований і керований учителем пізнавальний процес складання і розв’язання учнями особистіснозначущих і соціально-актуальних пізнавальних задач, який визначається і регулюється системою відповідних норм і супроводжується формуванням ключових компетентностей, що характеризується якісними змінами в інформаційно-когнітивній, ціннісно-Мотиваційній, операційно-діяльнісній, креативній сферах суб’єкта діяльності, у поєднанні з перетворенням навколишньої дійсності.
На основі концептуальних положень діяльнісної теорії навчання та системно-структурного аналізу запропонована модель навчально-пізнавальної діяльності, яка є системною цілісністю. На основі цієї моделі пропонується технологічний інваріант діяльності учителя фізики з проектування та організації навчально-пізнавальної діяльності у формі відповідного плану-орієнтиру. Одним із базових компонентів професійної компетентності вчителя фізики є досвід проектування навчально-пізнавальної діяльності. Методологічною основою технологізації формування цього досвіду у процесі підготовки студентів є діяльнісна теорія навчання.
Ключові слова: нова українська школа, навчально-пізнавальна діяльність, діяльнісний підхід, навчання фізики, предметна компетентність.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-27

Номер

Розділ

ІІ. КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ НУШ ТА STEM-ІНТЕГРАЦІЙНІ ІННОВАЦІЇ СИСТЕМИ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ