ОСНОВНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ФІЗИЧНОГО МИСЛЕННЯ В КУРСІ ЗАГАЛЬНОЇ ФІЗИКИ ДЛЯ НЕФІЗИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • В. В. Фоменко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2017-23.34-37

Анотація

У  статті розглядаються деякі проблеми формування фізичного мислення особистості у фізичній освіті для нефізич-них спеціальностей вищих закладів освіти. Провідними рисами фізичного мислення є: раціональність, узагальненість, мо-дельний характер мислення, системність, практична спрямованість. Показано, що найбільшою мірою задачам формування фізичного мислення в курсі загальної фізики відповідає структурна побудова курсу, заснована на навчальних фізичних моделях систем і сформульованих на їхній основі моделях відповідних процесів та явищ, які відбуваються у цих системах. Запропоновано низку компетенцій, формування яких в процесі фізичної освіти позначатиме досягнення відповідного рівня фізичного мислення для фахівців з нефізичних спеціальностей. Це компетенції, пов’язані з умінням вибрати з переліку базисних та часткових фізичних моделей курсу таку модель системи, процесу, явища, яка найбільшою мірою відповідає по-требам фізичного аналізу даної фахово-значущої ситуації, коректно сформулювати задачу моделювання, проводити якісний та кількісний аналіз даної фізичної ситуації.

Посилання

Ситнова Е.В. Физическое мышление как средство развития познавательных возможностей учащихся [Текст] / Е. Сит-нова, Л. Хромова // Альманах современной науки и образования. – 2009. – № 6 (25). – C. 179-181.

Губин В.Б. О связи стилей математического и физического мышления с природой задач математики и физики [Текст] / В. Губин // Вопросы философии. – 1998. – Вып. 11. –С. 142-148.

Кондратьев А.С. Физическое мышление на современном этапе развития науки [Текст] / А. Кондратьев, В. Ситнова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. – 2007. – № 34. – Т. 8. –С. 7-20.

Майорова Н.С. Формирование мировоззренческой устойчивости путем развития парадоксального характера физиче-ского мышления [Текст] / Н. Майорова, Е. Ситнова // Фундаментальные исследования. – 2011. – № 8-3. – С. 541-544.

Мышление [Электронный ресурс] / Краткий философский словарь. – Режим доступу: http://platona.net/board/filosofskij_ slovar/myshlenie/1-1-0-295]

Фоменко В.В. Учебные физические модели как основа фундаментализации и структурирования курса общей физики для нефизических специальностей [Текст] / В. Фоменко // Физическое образование в вузах. – 2007. – Т. 13. – № 4. – С. 92-98.

Фоменко В.В. Навчальне визначення ідеальної фізичної моделі в курсі загальної фізики [Текст] / В. Фоменко // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : збірник наукових праць. – Кривий Ріг : Видавничий Відділ НМетАУ, 2011. – Вип. ІХ. – С. 410-416.

Коханов К.А. Проблема задания и формирования современ-ной культуры физического мышления [Текст] / К.А. Коханов, Ю.А. Сауров. – Киров : Изд-во ЦДООШ, 2013. – 232 с.

Фоменко В.В. Будова навчальних фізичних моделей в курсі загальної фізики для нефізичних спеціальностей [Текст] / В. Фоменко // Збірник наукових праць Кам’янець-Поділь-ського національного університету імені Івана Огієнка. Се-рія педагогічна / [редкол.: П.С. Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-По-дільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. – Вип. 22: Дидактичні механізми дієвого формування компетентнісних якостей майбутніх фахівців фізико-техно-логічних спеціальностей. – С. 51-53.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-30