ДОСЛІДНИЦЬКО-ІННОВАЦІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРИРОДНИЧОГО ПРОФІЛЮ: ПЕРЕДУМОВИ, СТАН, ПРОБЛЕМИ, ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2017-23.99-104Анотація
У статті визначено місце природничих наук у загальній системі наук та їх роль у розвитку людської цивілізації. Проведено аналіз статистичних даних щодо сучасного стану вищої освіти в Україні, який показав, що природничі науки знаходяться на п’ятому місці за кількістю студентів, які їх опановують. При цьому в аспірантурі навчається майже у три рази більший відсоток здобувачів природничого профілю порівняно з бакалавратом і магістратурою. Дані щодо прийому і випуску засвідчили, що відсоток здобувачів природничого профілю, що вступили на перший та третій рівень вищої освіти порівняно з відсотком випускників цих рівнів зменшився в 1,6 разів; на другий – в 1,4 разів, а близько 40% випускни-ків природничих спеціальностей, які отримали диплом бакалавра, не стали продовжувати навчання за даним профілем. Проведені дослідження продемонстрували подальше зменшення популярності природничих спеціальностей серед вступ-ників всіх рівнів вищої освіти при одночасному зростанні попиту на фахівців природничо-наукового профілю по всьому світу. Визначено перспективи дослідницько-інноваційної підготовки фахівців природничих спеціальностей як головного інтелектуального ресурсу інноваційного розвитку.
Посилання
Довідник ВНЗ. Освіта.UA. URL: https://osvita.ua/vnz/guide/search-17-0-0-260-0.html (дата звернення: 22.10.17).
Зенкин А. Научная контрреволюция в математике. Независимая газета. 24.02.03.URL: http://www.mmonline.ru/articles/1863/ (дата звернення: 22.10.17).
Карпенков С.Х. Концепции современного естествознания: учебник для вузов. Издательство «Академический проект»
URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Science/kar-penk/ (дата звернення: 22.10.17).
Карпов Я.С., Кисельник В.В., Кремень В.Г. Концепції сучасного природознавства: підручник. К.: Професіонал. 2004. 496 с.
Кшнякіна С.І., Міщенко Б.А., Опанасюк А.С. Концепції сучасного природознавства: Навчальний посібник: у 3-х час-тинах. Суми: Видво СумДУ. 2009. Ч.1.77 с.
Лілія Гриневич: Майбутнє української економіки напряму залежить від розвитку математичної та природничої освіти.
Міністерство освіти і науки України. 07.07.16. URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/07/07/liliya-grinevich-majbutne-ukrayinskoyi-ekonomiki-naprya/ (дата звернення: 22.10.17).
Матяшова Д.В. Становлення та розвиток природничо-наукової діяльності як складової професійної підготовки майбутніх учителів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драго-манова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2015. Вип.52. С. 164-169. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nchnpu_5_2015_52_30/ (дата звернення: 22.10.17).
Меморандум международного симпозиума ЮНЕСКО. Высшее образование в России. 1994. № 4. С. 4-5.
МОН назвало найпопулярніші спеціальності вступної кампанії-2016. РБК: Україна. 20.07.16. URL: https://www.rbc.ua/ukr/news/mon-nazvalo-samye-populyarnye-spetsialnosti-1469031242.html (дата звернення: 22.10.17).
Об утверждении Государственной программы развития высшего образования на 2011-2015 годы: постановление Совета Министров Республики Беларусь, 1 июля 2011г., № 893. URL: http://www.government.by/ru/solutions/1674 (дата звернення: 22.10.17).
Обама: Сегодня наука нужна как никогда раньше: перевод выступления Президента США Барака Обамы 27 ап-реля 2009 года на ежегодном собрании американской На-циональной академии наук. Троицкий вариант. Наука. 2009. № 10(29). URL: http://eqworld.ipmnet.ru/ru/info/sci-edu/ obama2009.htm (дата звернення: 22.10.17).
Опанасюк А.С. Концепції сучасного природознавства: Конспект лекцій http://chito.in.ua/pdfview/koncepciyi-suchasnogo-prirodoznavstva.html (дата звернення: 22.10.17).
Основні показники діяльності вищих навчальних закладів України на початок 2016/17 навчального року: статистичний бюлетень. К: Державна служба статистики України. 2017. 208 с.
Підготовка наукових кадрів у 2016 році: статистичний бюлетень. К: Державна служба статистики України. 2017. 43 с.
Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF/ (дата звернення: 22.10.17).
Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра: постанова Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 № 1719. URL: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/1719-2006-%D0%BF (дата звернення: 22.10.17).
Соціально-економічний портрет студентів: результати опитування. Аналітичний центр CEDOS. 30.05.16. URL: https://cedos.org.ua/uk/osvita/sotsialno-ekonomichnyi-portret-studentiv-rezultaty-opytuvannia/ (дата звернення: 22.10.17).
Субетто А.И. Государственная политика качества высшего образования: концепция, механизмы, перспективы. Ч. 4. Образовательное общество и реализация стратегии развития образования в ХХI веке. Астраханский вестник экологического образования. № 2 (24). 2013. С. 4-29.
Фейнман Р. Фейнмановские лекции по физике 1. Современная наука о природе, законы механики. URL: https://unotices.com/ book.php?id=83205&page=13/ (дата звернення: 22.10.17).