КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОРІЄНТИРИ РОЗВИТКУ ФІЗИЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПЕРЕХОДУ НА НОВІ СТАНДАРТИ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2017-23.152-155Анотація
Реалізація концепції нової української школи передбачає запровадження нових методологічних підходів, що макси-мально забезпечать умови формування всебічно розвиненої, високо інтелектуальної особистості, здатної до ризику та інно-вацій. В статті доведено, що таким сучасним методологічним напрямом є синергетика.
Синергетичний підхід до процесу навчання фізики може розглядатися як засіб гуманітаризації освіти, з одного боку, та природничо-наукової освіти для гуманітаріїв – з іншого.
Використання синергетики також пов’язують з можливістю зрозуміти та виявити єдність природничих та суспільно-гуманітарних наук. Синергетика є ефективним засобом їх інтеграції. На основі синергетики можливий синтез соціально-гуманітарного і природничо-наукового знання в єдину картину світу.
Особливого значення набуває даний підхід в умовах реформування сучасної школи, де передбачається викладання у класах суспільно-гуманітарних профілів навчального предмету «Людина і природа», який реалізується у вигляді єдиного світоглядного курсу, що об’єднує такі науки, як фізика, хімія, біологія, географія, астрономія.
Посилання
Акофф Р. Акофф о менеджменте : пер. с англ. / Р. Акофф. – СПб. : Питер, 2002. – 448 с.
Князева Е.Н. Законы эволюции и самоорганизации сложных систем. / Е.Н. Князева, С.П. Курдюмов – М. : Наука, 1994. – 236 с.
Кремень В. Синергетична модель розвитку освіти як відпо-відь на виклики сьогодення / Василь Кремень // Рідна шко-
ла. – 2010. – № 6. – С. 3-6.
Кремень В.Г. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму : [монографія] / В.Г. Кремень, В.В. Ільїн ; [Національна
академія педагогічних наук України]. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 368 с.
Морен Э. Образование в будущем: семь неотложных задач / Э. Морен // Синергетическая парадигма. Синергетика обра-зования. – М. : Прогресс-Традиция, 2007. – С. 26-96.
Назаретян А.П. Универсальная (Большая) история – учебный курс и поле междисциплинарного сотрудничества / А.П. Назаретян // Вопросы философии. – 2004. – № 4. – С. 70–80.
Пригожин И. Время. Хаос. Квант / Пригожин И., Стен-герс И. – М. : Прогресс, 1994. – 266 с.
Сальник І.В. Інтеграція реального та віртуального навчаль-ного фізичного експерименту в старшій школі : дис. док-тора пед. наук: 13.00.02 / Сальник Ірина Володимирівна. – К., 2016. – 489 с.
Сальник І.В. Синергетичний підхід до вдосконалення змісту фізичної освіти в загальноосвітній школі / І.В. Сальник // Науковий часопис Національного педагогічного універ-ситету імені М.П. Драгоманова. – Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 47 / [за заг. ред. В.Д. Cиротюка]. – К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. – C. 250-256.
Степин В.С. Саморазвивающиеся системы и перспективы техногенной цивилизации / В.С. Степин // Синергетическая парадигма. Многообразие поисков и подходов. – М. : Прогресс Традиция, 2000. – С. 12–27.
Хакен Г. Синергетика: иерархии неустойчивостей в самоорганизующихся системах и устройствах : [пер. с англ.] /
Г. Хакен. – М. : Мир, 1985. – 423 с.