КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • О. І. Ляшенко Національна академія педагогічних наук України, Україна
  • С. І. Терещук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2017-23.162-166

Анотація

У статті розкрито суть критичного мислення як наскрізного вміння учнів, що формується в процесі навчання різних шкільних предметів, зокрема фізики. Критичне мислення як педагогічна технологія характеризується набором розумових дій і комунікацій, які розвивають здатність особи до адекватного сприймання інформації, набуття вмінь формувати власні судження і думки, рефлексії і самовдосконалення в процесі критичного опрацювання власного досвіду тощо. Наведено опис найбільш поширених концепцій критичного мислення і структурні компоненти відповідних моделей (розвиток кри-тичного мислення через читання і письмо, APA Delphi, R. Paul & L. Elder, Д. Клустера). Зазначається, що як компетентнісно орієнтована технологія критичне мислення містить: цілі, які відображають знаннєвий компонент, практичні уміння і нави-чки, досвід застосування набутих знань і вмінь у життєвих ситуаціях, нарешті, ціннісні ставлення, сформовані в освітньому процесі. У методичному аспекті на прикладі навчання квантової фізики показані можливості реалізації компетентнісно орієнтованої технології критичного мислення в навчанні фізики.

Посилання

The Partnership for 21st Century Learning (P21) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.p21.org

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/konczepcziya.pdf

Волков Е.Н. Тесты критического мышления: вводный об-зор / Е.Н. Волков // Психологическая диагностика. – 2015. –№ 3. – С. 5-23.

Ивунина Е.Е. О различных подходах к понятию «критическое мышление» / Е.Е. Ивунина // Молодой учёный. – 2009. – № 11. – С. 170-174.

Клустер Д. Что такое критическое мышление / Д. Клустер //

Русский язык. – 2002. – № 29. – С. 3.

Технології розвитку критичного мислення учнів / А. Кроуфорд, В. Саул, С. Метьюз, Д. Макінстер ; наук. ред., перед-мова О.І. Пометун. – К. : Плеяди, 2006. – 220 с.

Ennis, R.H. An Annotated List of Critical Thinking Tests. Rev. Dec., 2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://faculty.education.illinois.edu/rhennis/TestListRevised11_27_09. htmOur Concept and Definition of Critical Thinking. [Елект-ронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.criti-calth-inking.org/pages/our-concept-and-definition-of-critical-thinking/411

Критическое мышление: отчёт об экспертном консенсусе в отношении образовательного оценивания и обучения (Дельфи-доклад) (Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary) // Dr. Peter A. Facione (Dean of the College of Arts and Sciences, Santa Clara University) ; перевод Е.Н. Волкова [Електронний ресурс]. – Режим до-

ступу: http://evolkov.net/critic.think/basics/delphi.report.html

Richard Paul, Linda Elder. The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools: The Foundation for Critical Thinking. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www. criticalthinking.org

Paul R. Critical Thinking: What every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, CA: Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ., 1990.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-30