ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ ФІЗИКИ НА ОСНОВІ STEM-ТЕХНОЛОГІЙ У ТЕХНІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О. С. Кузьменко Льотна академія Національного авіаційного університету, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.15-18

Анотація

У статті розглянуто деякі аспекти експериментальної перевірки ефективності авторської методики навчання фізики в контексті розвитку STEM-освіти в закладах вищої освіти технічного профілю навчання. З метою статистичної обробки результатів формуючого педагогічного експерименту застосовувалися методи перевірки статистичних гіпотез, що ґрунтуються на порівнянні вимірів деякої властивості у двох незалежних вибірок: 1) критерій χ2 (хі – квадрат); 2) критерій Колмогорова–Смирнова. Під час дослідно-експериментальної роботи застосовувалися діагностичні методи дослідження
(опитування, тестування, бесіди, анкетування), за допомогою чого дало змогу отримати статистичні дані. Діагностичні методи застосовувалися в експериментальних і контрольних групах. Результати третього етапу педагогічного експерименту свідчать про ефективність посилення ролі і значущості методики навчання фізики в умовах розвитку STEM-освіти, а саме організації виконання студентами практичних завдань, формування вмінь і навичок при виконанні лабораторних робіт з фізики та використання засобів ІКТ.

В статье рассмотрены некоторые аспекты экспериментальной проверки эффективности авторской методики обучения физики в контексте развития STEM-образования в учреждениях высшего образования технического профиля обучения. С целью статистической обработки результатов формирующего педагогического эксперимента применялись методы проверки статистических гипотез, основанных на сравнении измерений некоторого свойства в двух независимых выборках: 1) критерий χ2 (хі – квадрат) 2) критерий Колмогорова–Смирнова. Во время опытно- экспериментальной работы применялись диагностические методы исследования (опрос, тестирование, беседы, анкетирование), с помощью чего позволило получить статистические данные. Диагностические методы применялись в экспериментальных и контрольных группах. Результаты
третьего этапа педагогического эксперимента свидетельствуют об эффективности усиления роли и значимости методики обучения физики в условиях развития STEM-образования, а именно организации выполнения студентами практических задач, формирования умений и навыков при выполнении лабораторных работ по физике и использования средств ИКТ.

Some aspects of experimental verifi cation of the eff ectiveness of the author’s methodology of teaching physics in the context of the development of STEM-education in institutions of higher education of the technical educational profi le are considered in the article. In order to statistically process the results of the formative pedagogical experiment, methods of checking statistical hypotheses based on the comparison of measurements of a certain property in two independent samples were used: 1) criterion χ2; 2) the Kolmogorov–Smirnov criterion. During experimental work, diagnostic methods of research (questioning, testing, interviews, and questionnaires) were used, which allowed to obtain statistical data. Diagnostic methods were used in experimental and control groups. The results of the third stage of the pedagogical experiment indicate the eff ectiveness of strengthening the role and signifi cance of the methods of teaching physics in the development of STEM education, namely the organization of practical tasks by students, the formation of skills and abilities in the implementation of laboratory work in physics and the use of ICT tools.

Посилання

Борота В.Г. Механика и молекулярная физика : методические рекомендации к выполнению лабораторных работ по физике на базе комплекта «L-микро» для курсантов академии всех специальностей / В.Г. Борота, О.С. Кузьменко, С.А. Остапчук. – [2-е изд., перераб. и доп.]. – Кировоград : КЛА НАУ, 2012. – 100 с.

Концепція про «STEM-центр» академії / укладач : О.С. Кузьменко. – Кропивницький : КЛА НАУ, 2017. – 10 с.

Кузьменко О.С. Інтерферометри. Фізичний практикум з оптики з новим та нетрадиційним обладнанням : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / О.С. Кузьменко, М.І. Садовий, В.П. Вовкотруб. – Кіровоград : КЛА НАУ, 2015. – 204 с.

Kuz`menko O. Physics. Mechanics. Molecular Physics and Thermodynamics, Electromagnetism. Oscillations and Рис. 2. Порівняльна характеристика навчальних досягнень студентів при виконанні тестових завдань в експериментальних та контрольних групах з фізики 18p%ƒдSл 1. P…2ег!=цS C!,!%д…,ч,. …=3* wave optics. Quantum and atomic physics / O. Kuz`menko, N. Sadovyi. – Kropivnitskiy : KFA NAU, 2017. – 324 p.

Кузьменко О.С. Концептуальні засади розвитку методики навчання фізики в умовах розвитку STEM-навчання у вищих навчальних закладах авіаційного профілю / О.С. Кузьменко // Наукові записки Малої академії наук України. – Вип.9. – Серія: Педагогічні науки : зб. наук. пр. / [редкол. : С.О. Довгий (голова), О.Є. Стрижак, І.М. Савченко (відпов. ред.) та ін.]. – К. : Інститут обдарованої дитини

НАПН України, 2017. – С. 38-50.

Кузьменко О.С. Робоча навчальна програма курсів підвищення кваліфікації з напряму STEM-освіти для педагогічних працівників з дисципліни «Фізика» / розробники: О.С. Кузьменко, Н.О. Гончарова. – Кропивницький : КЛАНАУ, 2017. – 24 с.

Навчальна програма з дисципліни «Фізика» для курсантів за напрямком підготовки 6.070102 «Аеронавігація», професійного спрямування «Аварійне обслуговування та безпека на авіаційному транспорті» / укладач: О.С. Кузьменко. – Кіровоград : КЛА НАУ, 2015. – 11 с.

Навчальна програма з дисципліни «Фізика» для курсантів за напрямком підготовки 6.070102 «Аеронавігація», професійного спрямування «Обслуговування повітряного руху» / укладач: О.С. Кузьменко. – Кіровоград : КЛА НАУ, 2015. – 11 с.

Сисоєва С.О. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручн ик / С.О. Сисоєва, Т.Є. Кристопчук. – Рівне : Волинські обереги, 2013. – 360 с.

Физика : пособие для выполнения лабораторных работ / А.Н. Бурмисторов, В.Г. Борота, Ю.Г. Ковальов, О.С. Кузьменко, В.В. Фоменко ; составители: О.С. Кузьменко, В.В. Фоменко. – 2-е изд., перераб. и доп. – Кировоград :

Изд-во КЛА НАУ, 2013. – 172 с.

##submission.downloads##