STEM-ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ТА УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.18-21Анотація
У статті розглянуто поняття STEM-освіти, її ключові властивості та різновиди. Сформовано основні переваги та принципові відмінності такого типу освіти у порівнянні з традиційними методами у розрізі розвитку суспільства та інформаційно-комунікаційних технологій. Показано, що саме фізика може стати плацдармом для якісного впровадження STEM-освіти. Проаналізовано зміст поняття інформаційно-цифрової компетентності, набуття якої є одним із якісних результатів впровадження STEM-освіти у навчальний процес з фізики. Виходячи з досліджень науковців, визначено основні критерії формування інформаційно-цифрової компетентності вчителя та вказано на відповідні аспекти її набуття її учнями, які, зокрема, включають використання цифрових технологій для подачі теоретичного матеріалу, впровадження у навчальний процес хмарних сервісів, мобільних пристроїв, засобів робототехніки, віртуальних лабораторій, спеціалізованого програмного та апаратного забезпечення для проведення фізичного експерименту.
В статье рассмотрено понятие STEM-образования, его ключевые свойства и разновидности. Сформированы основные преимущества и принципиальные отличия такого типа образования по сравнению с традиционными методами в разрезе развития общества и информационно-коммуникационных технологий. Показано, что именно физика может стать плацдармом для качественного внедрения STEM-образования. Проанализировано содержание понятия информационно-цифровой компетентности, приобретение которой является одним из качественных результатов внедрения STEM-образования в учебный процесс по физике. Исходя из исследований ученых, определены основные критерии формирования информационно-цифровой компетентности учителя и указано на соответствующие аспекты ее приобретения его учениками, которые, в частности, включают использование цифровых технологий для подачи теоретического материала, внедрение в учебный процесс облачных сервисов, мобильных устройств, средств робототехники, виртуальных лабораторий, специализированного программного и аппаратного обеспечения для проведения физического эксперимента.
The article deals with the concept of STEM-education, its key properties and varieties. The main advantages and fundamental diff erences of this type of education are formed in comparison with traditional methods in the context of the development of society and information and communication technologies. It is shown that it is physics that can become a springboard for the qualitative introduction of STEM-education. The content of the concept of information and digital competence, the acquisition of which is one of the qualitative results of the introduction of STEM-education into the educational process in physics, is analysed. Based on the researches of the scientists, the main criteria for the formation of the teacher’s informational and digital competency are determined and indicated on the relevant aspects of its acquisition by its students, which include, in particular, the use of digital technologies for the presentation of
theoretical material, the introduction of cloud services, mobile devices, robotics equipment, virtual laboratories, specialized software and hardware for a physical experiment.
Посилання
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Ухвалено рішенням колегії МОН 27.10.2016. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https:// mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainskashkoa-compressed.pdf (Звернення 10.04.18).
STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 9-10 листопада 2017 року, м. Київ. – К. : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. – 160 с.
Никонов Ю.Д. Урок физики в форме STEM-игры с использованием ИКТ в условиях реализации федеральных государственных образовательных стандартов / Ю.Д. Никонов // Международный школьный научный вестник. – 2017. – № 5-2. – С. 381-386.
Костельова О.І. Особливості впровадження інноваційної освітньої технології STEM-освіти у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу / О.І. Костельова, Н.М. Ярмолович. – Запоріжжя, 2017. – 32 с.
Шмигер Г. Деякі аспекти впровадження STEM-освіти в навчальний процес / Г. Шмигер, Я. Василенко // STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес // Архів науково-методичних матеріалів викладачів та співробітників Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, м. Тернопіль, 2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4568/1/02_Shmyher.pdf
Мартинюк О.С. Інноваційні напрямки STEM-технологій у системі формування науково орієнтованої освіти / О.С. Мартинюк / Неперервна освіта в модусах минулого, теперішнього, майбутнього : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнарод. участю (Луцьк, 24-26 травня 2018 р.) / уклад. В.О. Савош. – Луцьк : Вежа-Друк, 2018. – С. 112-114.
Рамський Ю.С. Формування інформаційної культури майбутніх вчителів математики [Текст] : монографія / Ю.С. Рамський. – К. : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2013. – 366 с.
Чорнобай К.Г. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на практичних заняттях з методики викладання фізики / К.Г. Чорнобай // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 109. – С. 277-280. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_109_72
Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей у контексті євроінтеграційних процесів створення інформаційного освітнього простору : посібник / О.В. Білоус, О.О. Гриценчук, І.В. Іванюк та ін. ; за заг. ред. В.Ю. Бикова, О.В. Овчарук ; НАПН України, Ін-т інформ. технол. і засобів навч. – К. : Атіка, 2014. – 212 с.
Сакунова Г.В. Формування інформаційно-цифрової компетентності учнів з фізики через призму STEМ-освіти / Г.В. Сакунова, І.О. Мороз // Фізико-математична освіта. – 2018. – Випуск 1(15). – С. 285-289.
Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України а 2017/2018 навчальний рік : додаток до листа ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 13.07.17 No 21.1/10-1470. – Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKekwtZFdhWXJuODg/view
Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти / Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п
Юрченко О. Три STEAM-проекти, які можна реалізувати у школі / О. Юрченко // Освіторія медіа [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvitoria.media/experience/try-steam-proekty-yaki-mozhna-realizuvaty-u-shkoli/
Фурман О. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності засобами ІКТ у професійній підготовці вчителів-предметників / О. Фурман, А. Костюченко // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : збірник наукових праць. – Переяслав Хмельницький, 2013. – Вип. 28. – Т. ІІ. – 633 с.
Мартинюк О.С. Особливості підготовки фахівців у галузі освітньої робототехніки / О.С. Мартинюк // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер.: Педагогічна. – 2013. – Вип. 19. – С. 168-170. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2013_19_59
Скрипка А. Використання мобільних додатків для проведення навчальних досліджень / А. Скрипка // Комп’ютер в школі і сім’ї. – 2015. – № 3. – С. 28-31.