АНАЛІЗ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ В УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.60-62Анотація
У статті проведено аналіз стану дослідження проблеми формування наукового світогляду в учнів старшої школи. Визначаються види світогляду – буденний, науковий та гуманістичний, а також умови їх формування. Зазначається, що при формуванні уявлень учнів про фізичну картину світу особливу увагу слід приділяти розкриттю матеріальної єдності світу та його пізнання. В умовах обмеженості навчального часу розв’язання на уроках фізики тільки кількісних задач не забезпечує побудови у свідомості учнів єдиних моделей явищ що оточують людину.
В статье проведен анализ состояния исследования проблемы формирования научного мировоззрения у учащихся старшей школы. Определяются виды мировоззрения – обычный, научный и гуманистический, а также условия их формирования. Отмечается, что при формировании представлений учащихся о физической картине мира особое внимание следует уделять раскрытию материального единства мира и его познания. В условиях ограниченности учебного времени решения на уроках физики только количественных задач не обеспечивает построения в сознании учащихся единых моделей явлений, что окружают человека.
The article analyses the state of the research of the problem of the formation of a scientifi c outlook among high school students. Defi ned types of outlook – the ordinary, scientifi c and humanistic, as well as the conditions for their formation. It is noted that when forming students’ ideas about the physical picture of the world, special attention should be given to the discovery of the material unity of the world and its cognition. In the conditions of limited study time, solving only quantitative problems in physics lessons does not ensure the construction of unifi ed models of phenomena in the minds of students that surround a person.
Посилання
Національна доктрина розвитку освіти України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
Філософський енциклопедичний словник / [ред.-упоряд. В.І. Шинкарук]. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.
Войтко В.И. Психологический словарь / В.И. Войтко. – К. : Вища школа, 1982. – 215 с.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 374 с.
Философский словарь / [под ред. И.Т. Фролова]. – М. : Республика, 2001. – 719 с.
Планк М. Единство физической картины мира / М. Планк. – М. : Наука, 1966. – 288 с.
Голин Г.М. Вопросы методологии физики в курсе средней школы / Генрих Моисеевич Голин. – М. : Просвещение, 1987. – 127 с.
Бургун І.В. Формування наукового світогляду учнів основної школи у навчанні фізики : дис. … кан. пед. наук : 13.00.02 / Бургун Ірина Василівна. – К., 2001. – 296 с.
Малинин В.А. Формирование научного мировоззрения старшеклассников в современной общеобразовательной школе : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Малинин Валерий Анатольевич. – Н. Новгород, 2006. – 204 с.
Левашова В.М. Міжпредметні зв’язки природничих дисциплін як засіб формування наукового світогляду школярів / В.М. Левашова // Вісник Національного технічного університету України «КПІ»: Філософія. Психологія. Педагогіка. – № 1, 2008. – С. 154–158.
Шут М.І. Психолого-педагогічні основи розуміння фізики / М.І. Шут, В.П. Сергієнко // Збірник наукових праць Кам.-Под. державн. університету. – КПДУ, 2003. – Вип. 9. – С. 52–54.
Благодаренко Л. Історично-науковий матеріал з фізики як фактор національного виховання учнів / Л. Благодаренко, Л. Мініч, М. Шут // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград, 2005. – Вип. 60. – С. 9–12.
Гончаренко С.У. Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики : посібник для вчителя / С.У. Гончаренко. – К. : Рад. шк., 1990. – 208 с.
Мощанский В.Н. Формирование мировоззрения учащихся при изучении физики. – 3-е изд. / В.Н. Мощанский. – М. : Просвещение, 1989. – 192 с.
Растьогін М.Ю. Формування уявлень фізичної картини світу в учнів основної школи у процесі навчання фізики : дис.... канд. пед. наук: 13.00.02 / Растьогін Михайло Юрійович. – Кіровоград, 2012. – 252 с.
Гончаренко С.У. Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики : посіб. для вчителя / С.У. Гончаренко. – К. : Рад. шк., 1990. – 208 с.
Благодаренко Л.Ю. Перспективи оновлення фізичної освіти
в основній школі / Л.Ю. Благодаренко, М.І. Шут // Зб. наук.
праць Кам’янець-Подільського національного університе-
ту. – Кам’янець-Подільський : К-ПНУ, 2008. – Вип. 14. –
С. 13-15.
Зикова К.М. Формування наукового світогляду учнів у про-
цесі розв’язання якісних задач / К.М. Зикова, Г.О. Шишкін //
Вісник Чернігівського національного педагогічного уні-
вер ситету імені Т.Г. Шевченка / Чернігівський національ-
ний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка ; гол. ред.
М.О. Носко. – Чернігів : ЧНПУ, 2017. – Вип. 146. – С. 140-143.