МЕТОДИЧНІ МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ ДЛЯ РОЗВИТКУ ВИНАХІДНИЦЬКОЇ ТА ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Автор(и)

  • О. М. Федчишин Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна
  • С. В. Мохун Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.84-86

Анотація

У методиці навчання фізики принциповим є не тільки розуміння суті фізичних процесів та явищ, а використання результатів власних наукових і технічних досягнень для здійснення практичної діяльності. Тому проблема організації та здійснення винахідницької й дослідницької діяльності у процесі навчання фізики є досить актуальною. Успішність винахідницької та ефективна організація дослідницької діяльності старшокласників, залежать від рівня розвитку в учнів уміння розв’язувати експериментальні задачі. У статті розкрито методичні можливості використання експериментальних задач з фізики для розвитку винахідницьких та дослідницьких здібностей учнів у навчально-виховному процесі; представлено класифікацію експериментальних задач, їх переваги в організації дослідницької діяльності учнів. Проаналізовано вимоги до розв’язування задач експериментального характеру; наведено приклади експериментальних задач з розділу «Молекулярна фізика»; виокремлено критерії оцінювання експериментальної діяльності учнів на різних етапах навчального процесу. Визначено роль вчителя в організації дослідницької та винахідницької діяльності учнів.

В статье рассмотрены методические возможности использования экспериментальных задач по физике для развития изобретательских и исследовательских способностей учащихся в учебно-воспитательном процессе; представлена классификация экспериментальных задач, их преимущества в организации исследовательской деятельности учащихся. Проведен анализ требований к решению заданий экспериментального характера; приведены примеры экспериментальных задач из раздела «Молекулярная физика»; изложено критерии оценивания экспериментальной деятельности учащихся на разных этапах образовательного процесса. Определена роль учителя в организации исследовательской и изобретательской деятельности учащихся.

The article deals with the methodical possibilities of the use of experimental tasks in physics for the development of pupils’ inventive and research abilities in the education process; the classifi cation of experimental tasks, their advantages in the organization of pupils’ research activities have been offered. The requirements for experimental problem solving have been analyzed; examples of experimental tasks from the section Molecular Physics have been given; evaluation criteria of pupils’ experimental activity at diff erent stages of educational process have been singled out. The teacher’s role in the organization of pupils’ research and inventive activities has been determined.

 

Посилання

Буров В.А. Фронтальные экспериментальные задания по физике: для 8 класса : пособие для учителей / В.А. Буров, С.Ф. Кабанов, В.И. Свиридов. – М. : Просвещение, 1985. – 48 с.

Гончаренко С.У. Фізика : методи розв’язування задач / С.У. Гон чаренко. – 2-е вид. – К. : Либідь, 1996. – 128 с.

Коршак Є.В. Методика і техніка шкільного фізичного експерименту : практикум. / Є.В. Коршак, Б.Ю. Миргородський. – К. : Вища шк., 1981. – 280 с.

Мохун С.В. Викладання фізики і педагогічна майстерність викладача / С.В. Мохун // Теоретичні і практичні основи управління процесами компетентністного становлення майбутнього учителя фізико-технологічного профілю : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – 2017. - Вип. 23. – С. 142-146.

Недодатко Н.Г. Формування навчально-дослідницьких умінь старшокласників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Теорія та історія педагогіки» / Н. Г. Недодатко. – Х., 2000. – 19 с.

Основы методики преподавания физики в средней школе /В.Г. Разумовский, А.И. Бугаев, Ю.И. Дик и др. ; под ред. А.В. Перышкина и др. – М. : Просвещение, 1984. – 398 с.

Розв’язування навчальних задач з фiзики: питання теорії i методики : посібник для вчителя / С.У. Гончаренко, Є.В. Коршак, А.І. Павленко, О.В. Сергеєв, В.І. Баштовий, Н.М. Коршак ; [за заг. ред. Є.В. Коршака]. – К. : НПУ iм. М.П. Драгоманова, 2004. – 185 с.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи. Фізика. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. – К., 2010.

Федчишин О.М. Експериментальні завдання – основа творчої діяльності учнів у процесі вивчення фізики / О.М. Федчишин // Актуальні проблеми і перспективи дидактики фізики : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Черкаси, ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2012. – 124 с. – С. 109-111.

Федчишин О.М. Особливості реалізації експериментального методу навчання в класах гуманітарного спрямування: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Федчишин Ольга Михайлівна. – К., 2013. – 266 с.

##submission.downloads##