FUTURE BACHELOR AS A MANAGER OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE NATURAL DIRECTION OF PREPARATION

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.117-119

Анотація

The article examines similarities and diff erences in the bachelor’s functions such as a manager on the example of a natural direction bachelor. The urgency of the problem of formation of the natural world outlook of future bachelors in the natural direction of training is considered and analysed. Methodology. Possible variants of formation of professional competences of a future bachelor of the natural profi le through the models of the manager of author’s styles of professional activity are shown and presented. The content and the methodology of binary management of professional training of future bachelors of the natural sciences and physicist direction through the application of educational, work programs, special professional tasks for the formation of the competences of students of environmentalists and physics students are revealed. The procedure and the specifi cation of the methodology of forming eff ective teaching of managerial infl uences describes installation, involvement into action, suggestion of attitudes. Specifi c tasks for the current testing of students’ knowledge in a natural direction are analysed. Results. Bachelor is a manager of the educational process. A bachelor is an ideologue of the natural picture of the world. Originality and practical value. In the changing conditions of the educational process, the specialist acts as a multi-functional personality. Conclusion. The application of eff ective training of future bachelors in the fi eld of natural training will enable the formation of a natural worldview as one of the main directions of the strategy of sustainable development in Ukraine. A bachelor is an interpreter of innovation and information technologies of the present and future society.

Розглянуто і проаналізовано актуальність проблеми формування природничого світогляду майбутніх бакалаврів природничого напряму підготовки. Показано і наведено можливі варіанти формування професійних компетентностей майбутнього бакалавра природничого профілю через модель менеджера-представника свого навчального
процесу та активізацію його авторських стилів професійної діяльності. Розкрито зміст і удосконалено методику бінарного управління професійною підготовкою майбутніх бакалаврів природничого напряму через застосування навчальних, робочих програм, спеціальних професійних завдань на формування компетентностей студентів-природничого напряму і студентів-фізиків. Описано процедуру та специфікацію методології дієвого навчання управлінськими впливами: установка, залучення до дії, навіювання ставлень. Застосування дієвого навчання майбутніх бакалаврів природничого напряму підготовки дозволить сформувати природничий світогляд як один з пріоритетних напрямів стратегії сталого розвитку в Україні.

Рассмотрена и проанализирована актуальность проблемы формирования природного мировоззрения будущих бакалавров естественного направления подготовки. Проиллюстрированы и приведены возможные варианты специальных заданий для формирования профессиональных компетенций будущих бакалавров естественного профиля и преподавателей предмета «Природа и Земля» (магистров). Описана концептуальная модель менеджера-бакалавра, которая прогнозирует выработку авторского стиля их профессиональной деятельности. Раскрыто содержание и усовершенствована методика бинарного управления профессиональной подготовкой будущих бакалавров естественного направления с помощью применения учебных, рабочих программ, специальных профессиональных задач на формирования компетентностей студентов-естествознания и студентов-физиков. Описана процедура и спецификация методологии действенного обучения посредствами управленческих воздействий: установка, привлечения к действию, внушение отношений. Обобщено, что при-
менение действенного обучения для будущих бакалавров или магистров естественного и физического направления подготовки, моделирует природное мировоззрение: одно из приоритетных направлений стратегии непрерывного развития Украины.

Посилання

Semernia О. Future Physics Teacher as Manager and Facilitator on the Educational Progress / Oksana Semernia, Natali Sosniskaya, Joca Italo. – URL: www.IJSK.org/ijrss

Атаманчук П.С. Методичні основи управління навчанням фізики : монографія / П.С. Атаманчук, О.М. Семерня. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський державний університет, інформаційно-видавничий відділ, 2005. – 196 с.

Семерня О.М. Основи методології дієвого навчання майбутніх учителів фізики : монографія / О.М. Семерня. – Кам’янець-По діль ський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2012. – 376 с.

##submission.downloads##