МОТИВАЦІЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК НЕПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧА ЗАКЛАДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Н. М. Сиско Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2018-24.177-180

Анотація

Успішність професійної діяльності викладача детермінується його мотивацією до власного неперервного професійного розвитку. У процесі особистісного професіогенезу викладача відбувається формування внутрішньої та зовнішньої особистісної професійної ідентичності, формуються та удосконалюються внутрішні засоби професійної діяльності. Мотивація, як психологічний чинник, виступає засобом саморозвитку, самовдосконалення та самореалізації особистості педагога. Мотивація особистості до професійної діяльності виконує спонукальну, організаційну, регуляторну та корегувальну функції. Управління мотивацією викладача закладу професійної освіти до власного професійного розвитку передбачає створення оптимальних умов для набуття та удосконалення професійно-педагогічної компетентності на основі комплексу взаємопов’язаних організаційно-педагогічних і науково-методичних заходів. Важливим є урахування індивідуальних потреб педагога, його індивідуальної освітньої траєкторії та уявлень про професійну кар’єру, а також запитів і очікувань суспільства, навчального закладу і соціальних партнерів-роботодавців. Визначено шляхи формування стійкої мотивації викладачів закладів професійної освіти до власного професійного розвитку.

Успешность профессиональной деятельности преподавателя детерминируется его мотивацией к собственному непрерывному профессиональному развитию. В процессе личностного професиогенеза преподавателя происходит формирование внутренней и внешней личностной профессиональной идентичности, формируются и совершенствуются внутренние средства профессиональной деятельности. Мотивация, как психологический фактор, выступает средством саморазвития, самосовершенствова-
ния и самореализации личности педагога. Мотивация личности к профессиональной деятельности выполняет побудительную, организационную, регуляторную и корректирующие функции. Управление мотивацией преподавателя учреждения профессионального образования к собственному профессиональному развитию предусматривает создание оптимальных условий для приобретения и совершенствования профессионально-педагогической компетентности на основе комплекса взаимосвязанных орга низационно-педагогических и научно-методических мероприятий. Важен учет индивидуальных потребностей педагога, его индивидуальной образовательной траектории и представлений о профессиональной карьере, а также запросов и ожиданий общества, учебного заведения и социальных партнеров-работодателей. Определены пути формирования устойчивой мотивации преподавателей учреждений профессионального образования к собственному профессиональному развитию.

The effi ciency of the teacher’s professional activity is determined by their motivation towards their continuing professional development. In the process of the teacher’s professional development, they are able to reveal their internal and external personal professional identity, to develop and enhance the internal means of professional activity. Motivation, as a psychological factor, acts as a mechanism of self-development, self-improvement and self-actualization of the teacher’s personality. The individual’s motivation towards professional activity performs incentive, organizational, regulatory and corrective functions. The process of managing motivation of professional education teachers towards their professional development involves creating optimal conditions for acquiring and enhancing professional pedagogical competency based on a set of interrelated organizational, pedagogical,
scientifi c and methodical activities. It is important to take into account the teacher’s individual needs, their individual educational trajectory, the views on professional career, as well as the demands and expectations of the society, educational institutions and social partners-employers. The ways of developing a stable motivation of professional education teachers towards their professional development have been determined.

Посилання

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / Семен Устимович Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 374 с.

Іванова Н. Мотивація фахівця до професійної діяльності: поняття, зміст та функції / Н. Іванова // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки. – 2016. – Вип. 1. – С. 21-24. – Режим доступу: fi le:///C:/Users/BOSS/Desktop/13-39-1-PB.pdf 3. Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 512 с.

Лук’янова Л.Б. Особливості мотивації навчання дорослої людини / Л.Б. Лук’янова // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. – 2013. – Вип. 1.40. – С. 52-55. – Режим до-

ступу: http://nbuv. gov. ua/UJRN/Nvmdup_2013_1. 40_11

Маслоу А. Мотивация и личность : пер. с англ. / А. Маслоу. –3-е изд. – СПб. : Питер, 2003. – 352 с.

Семиченко В.А. Проблемы мотивации поведения и деятельности человека : модульный курс психологии. Модуль

«Направленность» (Лекции, практические занятия, задания для самостоятельной работы) / В.А. Семиченко. – К. : Миллениум, 2004. – 521 с.

Сич В.М. Соціально-психологічні особливості мотивації професійного вдосконалення спеціалістів відділів освіти : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / В.М. Сич ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – К., 2005. – 20 c.

Федоров В.Д. Комунікативний простір становлення особистості: психотехнологічний ракурс : навч.-метод. посіб. / В.Д. Фе доров. – Хмельницький : ХОІППО, 2009. – 404 с.

Чирков В.И. Самодетерминация и внутренняя мотивация поведения человека / В.И. Чирков // Вопросы психологии. – 1996. – № 3. – С. 116–131.

Шапар В.Б. Психологічний тлумачний словник / В.Б. Ша-

пар. – Х. : Прапор, 2004. – 640 с.

##submission.downloads##