ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КАРТИНИ СВІТУ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ В STEM-ОРІЄНТОВАНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.38-41Анотація
У статті наводяться результати дослідження, пов’язаного із вивченням професійної картини світу вчителя фізики. Визначено, що існує значна кількість трактувань поняття картина світу. Неоднозначність тлумачень приводить до нечіткого розуміння складових картини світу представників різних галузей. Проведений аналіз дозволив виділити три головні аспекти, що формують професійну картину світу вчителя фізики. Серед чинників, що впливають на розвиток професійного мислення вчителя виокремлено інноваційні технології навчання, серед яких провідною сучасною технологією є STEM. Запровадження в навчальному процесі закладів загальної середньої освіти таких технологій вимагає від сучасного вчителя фізики оволодіння відповідними методичними компетентностями, а також спеціальними знаннями та вміннями на усіх етапах впровадження технологій. Визначено, що сучасному вчителю повинні бути притаманні певні риси особистості, які дозволяють йому здійснювати успішно інноваційну діяльність: комунікація, кооперація, критичне мислення, креативність. В статті визначено, що підготовка вчителя фізики з урахуванням виділених засад сприятиме формуванню його професійної картини світу.
Ключові слова: картина світу, педагогічна картина світу, професійна картина світу вчителя, навчання фізики, інтеграція, STEM освіта, навчальне середовище.
Посилання
Балик Н. Р., Шмигер Г. П. Підходи та особливості сучасної STEM-освіти. Фізико-математична освіта: науковий журнал. Суми, 2017. №2(12). С.26-30. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pidhodi-ta-osoblivosti-suchasnoyi-stem-osviti.
Гриб’юк О. О. Розв’язування евристичних задач в контексті STEM-освіти з використанням системи динамічної математики GeoGebra. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. Київ-Вінниця, 2015. №27. С. 138-155.
Дмитриева Е. Н. Смысловая парадигма как основа совершенствования профессиональной подготовки педагогов в вузе: автореф. дис. ... д-ра пед.наук: 13.00.01. Н. Новгород, 2004. 44 с. URL: http://nauka-pedagogika.com/viewer/116434/a?#?page=1.
Колегаєва І. М. Перцептивне і когнітивне бачення світу: ономасіологічний аспект. Вісник Одеського національного університету. Серія “Філологія”. Одеса, 2013. Т.18, № 2(6). С.63-68.
Опачко М. В. Комплексний підхід у формуванні методичної майстерності вчителя фізики. Науковий вісник УжНУ. Серія «Соціальна робота. Педагогіка». Ужгород, 2014. №30. С.114-117.
Сальник І.В. Професійна картина світу американського вчителя природничих наук: визначення та ключові концепти. Science and Education a New Dimension. Philology. Budapest, 2018. VI (53), Issue:182. P.40-42.
Цюпка В. П. О формировании картин мира, в том числе научной, естественнонаучной, физической, химической и биологической. URL: http://econf.rae.ru/article/6263.
Ястребова Г. А. Педагогическая картина мира: методологические основы исследования профессиональной концептосферы учителя. Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Волгоград, 2006. C.3-8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskaya-kartina-mira-metodologicheskie-osnovy-issledovaniya-professionalnoy-kontseptosfery-uchitelya.
Education Forum & School Leadership Symposium (September 2013). URL: http://www.schulleitungssymposium.net/archiv/2013.
OECD. (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. URL: http://www.oecd.org/edu/school/34990905.pdf.
Rivkin S. G., Hanushek E. A., Kain J. F. (2005) Teachers, Schools and Academic Achievement. Econometrica, 73(2), 417 – 458.