ФОРМУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ З ФІЗИКИ НА ОСНОВІ СИСТЕМНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • С. І. Дмитрук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка,
  • А. О. Губанова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2040-8340
  • С. В. Оптасюк Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1784-7155

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.54-58

Анотація

У статті розглядається  системний підхід до формування в учнів експериментальної компетентності. Аналізуються проблеми реалізації міжпредметних зв`язків  у  системі предметів природничо-математичного циклу. Пропонується методика розвитку експериментальної компетентності старшокласників. Доведено ефективність поетапного та цілеспрямованого формування експериментальної компетентності в системі природничо-математичних дисциплін з орієнтацією на вищий рівень знань, коли школярі самостійно виконують всі операції та дії, що пов’язані з самостійною постановкою дослідів.  Формування експериментальної компетентності можливе при усвідомленні всіма вчителями необхідності її поетапного формування за умов реалізації можливостей міжпредметних зв’язків фізики з іншими природничо-математичними дисциплінами на уроках та в позаурочній  діяльності. Що дозволяє в подальшому випускникам самостійно виконувати будь-які досліди, які будуть їм необхідні для навчання у закладах вищої освіти та в практичній діяльності.

Ключові слова: експериментальна компетентність, навчальний експеримент,  системний підхід, природничо-математичні дисципліни.

Посилання

Атаманчук П. С. Методична система експериментальної підготовки майбутніх учителів фізики / П. С. Атаманчук, С. І. Дмитрук, В. В. Мендерецький // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Фізико-технічна і фізична освіта у гуманістичній парадигмі» (м. Керч, 10–13 вересня 2009 року). – Керч 6 : РВВ КДМТУ, 2009. – С. 5-7.

Богоявленский Д. Н. Психология усвоения знаний в школе / Д. Н. Бгоявленский, Н. А. Менчинская. – М. : АПН РСФСР, 1959. – 346 с.

Давыдов В. В. Виды обобщений в обучении: логико–психол. проблемы построения учеб. предметов / В. В. Давыдов. – М. : Педагогическое общество России, 2000. – 479 с.

Дмитрук С.І. Сучасна система навчального фізичного експерименту / С. І. Дмитрук // Збірник наукових праць молодих вчених Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. – Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2009. – Вип. 1. – С. 130-132.

Зверев И. Д. Межпредметные связи и совершенствование процесса обучения / И. Д. Зверев, В. Н. Максимова. – М. : Просвещение, 1984. – 143 с.

Крутецкий В. А. Психология обучения и воспитания школьников / В. А. Крутецкий. – М. : Просвещение, 1976. – 304 с.

Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения / А. Н. Леонтьев. – М. : Педагогика, 1983. – 320 с.

Мендерецький В. В. Навчальний експеримент в системі підготовки вчителя фізики: [монографія] / В. В. Мендерецький – Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. – 256 с.

Мендерецький В. В. Розвиток педагогічної компетентності у майбутніх учителів загальноосвітніх закладів / В. В. Мендерецький, О. П. Панчук // Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 11. – Рівне : РВВ РДГ, 2008. – С. 61-64.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика, 7-12 класи, [навчально-практичне видання] / [укладач. О. І. Бугайов та інші] – К. : Ірпінь, 2005. – 80 с.

Усова А. В. Формирование учебных умений и навыков учащихся на уроках физики / А. В. Усова, А. А. Бобров. – М. : Просвещение, 1988. – 112 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-07