ФІЗИЧНІ МОДЕЛІ У ФОРМУВАННІ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.58-61Анотація
Стаття присвячена аналізу стану формування предметної компетентності на основі фізичних моделей в учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів. Автором розглянуто проблему підвищення якості формування базових знань на основі моделювання фізичних явищ та процесів що вивчаються. Наводяться рівні сформованості моделей, а саме уявна, комп’ютерна, фізична понятійна, математична, практико-орієнтована. Розглянуто дослідницьку модель, яка має містити інформаційну модель явища, що включає в себе наочні, експериментальні та теоретичні дані на основі яких учень робить гіпотезу про фізичне явище чи процес. Гіпотеза включає в себе перевірку логічних наслідків, похибки вимірювань, основних положень побудови моделі. На основі аналізу гіпотези учень робить висновки щодо фізичного явища чи процесу, який досліджує.
Ключові слова: фізичні моделі, навчання фізики, базові знання, формування понять, компетентність, старша школа.
Посилання
Національна доктрина розвитку освіти України [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
Бунге М. Философия физики. Пер. с англ. Ю.Б. Молчанова. М.: Прогресс, 1975. 342 с.
Степин В.С. Теоретическое знание. М.: «Прогресс–Традиция», 2000. 744 с.
Штофф В.А. Проблемы методологии научного познания: Монография. М.: Высшая школа, 1978. 269 с.
Каменецкий С.Е., Солодухин Н.А. Модели и аналогии в курсе физики средней школы : пособие для учителей. М. : Просвещение, 1982. 96 с.
Попкович В.В. Модели в курсе физики средней школы: Дис…канд. пед. наук.: 13.00.02. К., 1971. 328 с.
Сліпухіна І.А. Використання моделей – аналогій як засіб формування наукового методу пізнання. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2012. №. 18. С. 28 – 31.
Фоменко В.В. Фундаментальні навчальні фізичні моделі як засіб забезпечення гносеологічної єдності фізичної освіти. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2013. №. 19. С. 191 – 193.
Зикова К.М., Шишкін Г.О. Фізичні моделі та їх формування в системі профільного навчання. Наукові записки. Випуск 12. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 1. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2017 С. 67-73.
Зикова К.М., Шишкін Г.О. Аналіз джерел здобуття інформації учнями при вивченні фізики. Наукові записки. Випуск 168. Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 1. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2018 С. 292-294.
Бойко О., Кадченко В., Путілов Д. Комп’ютерні демонстраційні комплекти «Фізика-10», «Фізика-11» як засоби фронтального навчання на уроках фізики. Фізика та астрономія в школі. 2005. №3. С. 50 – 54.
Разумовский В.Г., Майер В.В. Физика в школе. Научный метод познания и обучение [Текст]. М.: Гуманитар, изд. центр ВЛА-ДОС, 2004. 463 с.