СУТЬ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА

Автор(и)

  • В. Я. Гайда Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0003-3077-2311

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.80-82

Анотація

У статті акцентується увага на одному із найважливіших умінь сучасного випускника закладу середньої освіти в час цифрових технологій, його здатності до неперервного самовдосконалення та швидкого особистого розвитку шляхом самоосвіти. Аналізуються погляди дослідників щодо різниці у поняттях компетентність та компетенція, узагальнюються думки вчених щодо суті поняття самоосвітня компетентність, як важливого чинника освітнього процесу, опанування яким дасть людині можливість отримати належні знання та вміння для забезпечення її гармонійної взаємодії з інформаційним суспільством, що швидко розвивається. Зосереджується увага на важливості системного підходу при формуванні самоосвітньої компетентності не тільки в освітньому процесі  у школі, але й під впливом сім'ї, друзів, роботи, політики, релігії, культури тощо. Підкреслюється, що людина, яка звикла самостійно  вчитися, не губиться в новій життєвій ситуації, а самостійно шукає потрібні джерела інформації та визначає ефективні шляхи розв’язання завдань.

Ключові слова: ключова компетентність, компетентність, компетентнісний підхід, компетенція, освіта, особистісно орієнтоване навчання, самоосвіта, самоосвітня компетентність.

Посилання

Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття “Самоосвітня компетентність”. Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2008. № 1. С. 4.

Гайда В.Я. Формування дослідницької компетентності учнів в позаурочній роботі з фізики. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2018. Вип. 168. С. 72-75.

Гайда В.Я. Окремі аспекти організації самостійної роботи учнів при підготовці до лабораторних робіт на основі ресурсів інтернет. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2018. Вип. 173. С. 71-75.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ. Либідь 1997 р. 375 с.

Головань М.С. Компетенція та компетентність: порівняльний аналіз понять. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2011 р. №8. С. 224 233.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (режим доступу https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п)

Засєкіна Т.М. Реалізація компетентнісного підходу в навчанні фізики в основній школі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2015. Вип. 127. С. 59-63.

Зимня І. А. Ключові компетенції - нова парадигма результату освіти. М.: Вища освіта сьогодні. 2004. 43 с

Коваленко Н.В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00. К. 2009. 20 с.

Ліскович О. В. Особливості проектування навчального процесу з фізики, орієнтованого на формування компетентностей учнів. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Херсонський державний університет. 2016. Вип. 71(1). С. 47-52

Маріна М., Тадеуш О. Структура професійної компетентності майбутніх учителів фізики і математики. Наукова діяльність як шлях формування професійних компетентностей майбутнього фахівця: матеріали ІІ Всеукраїнської. науково-практичної. конференції, 3-4 грудня 2014 р. Суми. Т. 1. С. 48-50.

Оконь В. Введення в загальну дидактику М. Вища школа. 1990. 382 с.

Садовий М. І. Методика формування експериментаторської компетентності у майбутніх учителів технологій. Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / ред. кол.: С. П. Величко [та ін.]. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. Вип. 8, ч 4. C. 3-10.

Сисоєва С. О. Педагогічні технології у неперервній професійній освіті . Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз : [монографія]; за ред. В. Г. Кременя. К. : Наукова думка, 2003. С. 449–564

Трифонова О. М. Домінанти визначення сутності понять «компетенція” і «компетентність» [Електронний ресурс]. URL: http://scienceandeducation. pdpu. edu , 2018 (дата звертання: 08.08.2019)

Хуторський А.В. Освітні компетенції і методологія дидактики. Веб-сайт. URL: http://khutorskoy.ru/be/2016/0922/index.htm. (дата звертання: 08.08.2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-07