ВІЗУАЛІЗАЦІЯ: ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ТА ВИЗНАЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2019-25.123-127Анотація
Проаналізовано психолого-педагогічні джерела щодо опису різних варіантів визначення понять «візуалізація», «когнітивна візуалізація», «когнітивна графіка», «технології візуалізації», «інструменти візуалізації». Розглянуто базову систему понять, щодо використання візуалізації в професійній діяльності вчителя. Запропоновано термінологію зазначених понять, яка забезпечує структурну повноту розгляду та слугує концептуальною основою при пошуку шляхів застосування візуалізації в освітній практиці. Візуалізацію автором розглянуто як подання навчальної інформації, яку можливо, складно або взагалі не можливо відтворити у реальному житті, за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій з метою забезпечити максимальну зручність її сприйняття та розуміння. Когнітивну візуалізацію автор висвітлює як подання навчальної інформації, яке враховує відповідну технологію щодо її створення або обробки, з метою активізації та інтенсифікації когнітивних процесів та підтримки продуктивної діяльності особистості. Поняття «когнітивна графіка» автором ототожнюється з терміном «когнітивна візуалізація». Технологію візуалізації розглянуто з позиції створення авторських цифрових дидактичних візуальних засобів засобами сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та їх використання в освітньому процесі. Термін «інструменти візуалізації» розуміється як інструменти створення цифрових дидактичних візуальних засобів, які можуть бути програмними або хмарними.
Ключові слова: візуалізація, когнітивна візуалізація, когнітивна графіка, технології візуалізації, інструменти візуалізації, освітній процес, інформаційно-комунікаційні технології.
Посилання
Friedhoff R.M. and Kiely T., The Eye of the Beholder, Computer Graphics World, Vol. 13.8, August 1990.
Nadin M. Cognitive aspects of visualization. URL: http://www. code. uniwuppertal. de/ uk/ all_ pdf_files/cognitive.pdf
Барабанова Г. В. Когнітивна візуалізація іншомовного професійно орієнтованого тексту в навчальних цілях / Г. В. Барабанова // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки. 2013. № 9(2). С. 251-257. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vluf_2013_9(2)__43
Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Онлайнові інструменти візуалізації у діяльності сучасного педагога // Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2018. № 7 (27). С. 8-15. URL: http://journals.uran.ua/sr_edu/issue/view/9015
Білоусова Л.І., Житєньова Н.В. Технологія проектування цифрових дидактичних візуальних засобів у професійній діяльності вчителя // Науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського «Наука і освіта». 2019. №2. С-49-56.
Валькман Ю.Р. Когнитивные графические метафоры: когда, зачем, почему и как мы их используем. URL: www.dialog-21.ru/Archive/2003/Valkman.pdf
Електронний словник «Академія» URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/227506
Житєньова Н.В. Сутність візуалізації в навчальному процесі. Збірник наукових праць Кам’янец-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [редкол.: П.С.Атаманчук (голова, наук.) та ін.]. – Кам’янець-Подільський: Кам’янец-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, 2013. Вип. 19: Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технічного профілю. С. 18-21
Зенкин А.А. Когнитивная компьютерная графика / ред. Поспелов Д.А. — М: Наука, 1991. — С. 192
Колмакова Л.А. Практика применения когнитивной визуализации учебной информации для совершенствования учебно-познавательной деятельности обучающихся профессиональных образовательных организаций. 2015. URL: http://www.emissia.org/offline/2015/2429.htm
Комарова А.А. Использование когнитивной компьютерной графики для изучения некоторых тем математики, физики, информатики URL: http://www.naukapro.ru/ot2006/2_004.htm
Кондратенко О. А. Дидактические принципы реализации когнитивновизуальной технологии в дистанционном обучении студентов // Теория и практика общественного развития. 2013. №6. С. 84–88. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/didakticheskie-printsipy-realizatsii-kognitivnovizualnoy-tehnologii-v-distantsionnom-obuchenii-studentov
Кудрина М.А. Компьютерная графика: учеб. / М.А. Кудрина, К.Е. Климентьев. – Самара: Изд-во Самар. гос. аэрокосм. Ун-та, 2013. 138 с.
Лаврентьев Г.В., Лаврентьева Н.Б., Неудахина Н.А. Некоторые теоретические основы технологии визуализации URL: http://www2.asu.ru/cppkp/index.files/ucheb.files/innov/Part2/ch8/glava_8_1.html
Лухина М.Ю, Терещенко Л.Я Коммуникативно-деятельностный подход к обучению чтению иностранных учащихся с использованием метода когнитивной визуализации URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/36698/1/Lukhina_Kommunikativno-deyatelnostnyy_podkhod_2015.pdf
Магалашвили В.В., Бодров В.Н. Ориентированная на цели визуализация знаний // Образовательные технологии и общество. 2008. №1. С.420-433.
Манько Н. Н. Когнитивная визуализация педагогических объектов в современных технологиях обучения // Образование и наука. 2009. №8. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kognitivnaya-vizualizatsiya-pedagogicheskih-obektov-v-sovremennyh-tehnologiyah-obucheniya
Поспелов Д.А. Десять "горячих точек" в исследованиях по искусственному интеллекту // Интеллектуальные системы (МГУ). 1996. Т.1, вып.1-4. C.47-56.
Профессиональное образование. Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика. — М.: НМЦ СПО. С.М. Вишнякова. 1999. URL: https://professional_education.academic.ru/1279
Сырина Т. А. Когнитивная визуализация: сущность понятия и его роль в обучении языку // Вестник ТГПУ (TSPU Bulletin). 2016. 7 (172) URL: https://vestnik.tspu.edu.ru/files/vestnik/PDF/articles/syrina_t._a._81_85_7_172_2016.pdf
Терещенко С., Гафіатуліна І. Візуалізація навчального процесу як шлях активізації пізнавальної діяльності слухачів // Вісник Науково-методичного центру навчальних закладів сфери цивільного захисту №27. 2017. С.51-53 URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/7041/1/Tereshcenko%20Hafiatulina%2051-53.pdf
Фридман Л.М. Наглядность и моделирование в обучение/Новое в жизни, науке и технике. Сер.: Педагогика и психология, №6. М.: Знание, 1984. 80 с.
Чернякова Т. В. Когнитивная графика в преподавании дисциплины «Защита сетевых информационных систем» / Т. В. Чернякова, П. С. Крюкова // Актуальные проблемы развития вертикальной интеграции системы образования, науки и бизнеса: экономические, правовые и социальные аспекты: материалы 5-й Международной научно-практической конференции, Воронеж, 1–2 дек. 2016 г.: в 2 томах. Т. 2. под ред. Иголкина С. Л. Воронеж: ВЭПИ, 2016. С. 188–192.
Шорина Т.В. Педагогическая технология визуализации учебной информации в высшей школе. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук 13.00.01 213с. URL: https://shelly.kpfu.ru/e-ksu/docs/dissertation/f1505181781/dissertaciya_shorinoj_tatyany_vladislavovny.pdf
Штейнберг, В.Э. Дидактические многомерные инструменты: Теория, методика, практика.– М.: Народное образование, 2002. 304 с.