РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ

Автор(и)

  • О. П. Панчук Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна
  • Н. П. Панчук Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.50-53

Анотація

У статті розглянуто значення компетентнісного підходу при підготовці майбутніх фахівців, під яким розуміється спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових і предметних компетентностей особистості. Обґрунтована необхідність вдосконалення системи професійної підготовки майбутніх учителів на основі раціонального поєднання традиційних та інноваційних форм організації навчального процесу, методів і засобів навчання.

Також у результаті дослідження встановлено, що питанням організації та впровадженні компетентнісного підходу і контролю за навчально-виховним процесом приділяється значна увага, але результати досліджень переважно стосуються здійснення цього етапу діяльності лише учнів. Проблема ж підготовки вчителів до здійснення контролю й оцінювання навчальних досягнень учнів залишається до кінця не розв’язаною. У дидактиці вищої школи не достатньо обґрунтований підхід до визначення мети і змісту контролю, не розроблені об’єктивні вимоги до якості знань. Відсутність дидактичних технологій навчання майбутніх вчителів культурі контрольно-оцінної діяльності знижує рівень професійної підготовки випускників педагогічних навчальних закладів до їх майбутньої самостійної роботи на освітянській ниві.

Ключові слова: компетенція, компетентність, контроль, оцінювання, професійна компетентність.

В статье рассмотрены значение компетентностного подхода при подготовке будущих специалистов, под которым понимается направленность образовательного процесса на формирование и развитие ключевых и предметных компетенций личности. Обоснована необходимость совершенствования системы профессиональной подготовки будущих учителей на основе рационального сочетания традиционных и инновационных форм организации учебного процесса, методов и средств обучения.

Также в результате исследования установлено, что вопросам организации и внедрения компетентностного подхода и контроля за учебно-воспитательным процессом уделяется значительное внимание, но результаты исследований преимущественно касаются этапа деятельности только учеников. Проблема же подготовки учителей к осуществлению контроля и оценки знаний учащихся остается до конца не решенной. В дидактике высшей школы не достаточно обоснованный подход к определению целей и содержания контроля, не разработаны объективные требования к качеству знаний. Отсутствие дидактических технологий обучения будущих учителей культуре контрольно-оценочной деятельности снижает уровень профессиональной подготовки выпускников педагогических учебных заведений к будущей самостоятельной работе педагога.

Ключевые слова: компетенция, компетентность, контроль, оценка, профессиональная компетентность.

In this article the importance of competence approach in preparing future professionals, which refers to the orientation of the educational process in the formation and development of key competencies and subject personality. The necessity of improvement of professional training of teachers on the basis of a rational combination of traditional and innovative forms of educational process, methods and tools for learning.

The study also found that the organization and implementation of competence-based approach and control of the educational process received considerable attention, but the results of studies mainly concern the implementation of this phase of only students. The problem of training teachers for the implementation of monitoring and assessment of student achievements is still not completely solved. In the didactics of high school is not well-founded approach to the definition of the purpose and content control are not developed objective requirements level of training of graduates of teacher training institutions to for knowledge. Lack of instructional technology training future their future independent work on the educational field. teachers a culture of contro1 and evaluation activity reduces the

Key words: competence, competence, control, evaluation, professional competence.

Посилання

Безверха В.Є. Дидактична модель якості знань (умінь) як основа стандартизації їх контролю / В.Є. Безверха // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Стандарти середньої освіти. Проблеми, пошуки, перспективи”. - К. : ІЗМН, 1996. - С. 38-39.

Життєва компетентність особистості : науково-методичний посібник / за ред. Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова. - К. : Богдана, 2005. - 520 с.

Краевский В.В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах / В.В. Краевский, А.В. Хуторской // Педагогика. - 2003. - № 3. - С. 3-10.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О.В. Овчарука. - К. : К.І.С., 2004. - 112 с.

Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти/ О. Овчарук // Директор школи. Україна. - 2005. -№ 3. - С. 31-34.

Освіта в контексті стратегічних завдань розвитку України // Директор школи. Україна. - 2005. - № 5. - С. 3-7.

Пометун О.М. Компетентнісний підхід - найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О.М. Пометун // Рідна школа. - 2005. - № 9-1. - С. 60-65.

Родигіна І.В. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання / І.В. Родигіна. - X. : Основа, 2005. - 96 с.

Словник іншомовних слів / уклад. Л.О. Пустовіт та ін. - К. : Довіра, 2000. - 1018 с.

Стратегія реформування освіти в Україні : рекомендації з освітньої політики. - К. : К.І.С., 2003. - 296 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15