ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ БАЗОВОГО КУРСУ ФІЗИКИ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.86-89Анотація
Якісною ознакою нового державного стандарту є те, що він ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого і діяльнісного підходів. Водночас традиційне визначення уніфікованих результатів і вимог до шкільної фізичної освіти, можуть зумовити певну неузгодженість при впровадженні цих ідей у шкільну практику. Щоб упередити цю можливість нами проаналізовано навчальні програми та критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики для основної школи, які вступлять у дію у 2015 році. У ході аналізу з’ясовано, що виокремленні у стандарті змістові лінії уже не є категоріальними компонентами структури шкільного курсу фізики, що такі тенденції європейської освіти, як посилення практичної спрямованості і прикладного значення фізичних знань, екологізація та профорієнтаційна спрямованість змісту залишаються ще не зовсім реалізованими. З цією метою нами запропоновані такі підходи до моделювання шкільних підручників з фізики, які вирізняють компетентнісно-орієнтоване навчання.
Ключові слова: зміст фізичної освіти, базова освіта, компетентнісний підхід.
Качественным признаком нового государственного стандарта является то, что он основывается на базе компе-тентностного, личностно-ориентированного и деятельностного подходов. В то же время традиционное определение унифицированных результатов и требований к школьному физическому образованию, могут вызвать определенную несогласованность при внедрении этих идей в школьную практику. Чтобы предотвратить эту возможность нами проанализированы учебные программы и критерии оценки знаний учащихся по физике для основной школы, которые вступят в действие в 2015 году. В ходе анализа установле-
но, что выделенные в стандарте содержательные линии уже не является категориальными компонентами структуры школьного курса физики, что такие тенденции европейского образования, как усиление практической направленности и прикладного значения физических знаний, экологизация и профориентационная направленность содержания остаются еще не совсем реализованы. С этой целью нами предложены такие подходы к моделированию школьных учебников по физике, которые выделяют компетентноориентированное обучение.
Ключевые слова: содержание физического образования, базовое образование, компетентностный подход.
The physical component of the State standard of the basic and the secondary education in 2011 was updated taking into consideration the traditions of the development of the academic processes in the developed countries. The qualitative feature of the new state standard is the fact that it is based on the competence, personality-oriented and activity-based approaches. At the same time, the traditional definition of the unified results and the requirements to the school physical education can predetermine certain non-compliance in the process of the implementation of these ideas in the school practice. In order to take a jaundice view on this opportunity, we analysed the educational programs and the criteria of the assessment of the pupils’ academic achievements in Physics for the secondary school that will be realized in 2015. The purpose of the analysis is the observation of the features of updating the aim, the tasks, and the content of the basic Physics course in the educational programs and the criteria of the assessment of the pupils’ academic achievements, the determination of the correspondence of the updated content of the physical component of the educational branch «Natural Sciences» to the European education tendencies, the definition of the interrelations between the academic results and the purpose as well as the tasks of the branch, the criteria of modelling the textbooks on Physics on the basis of the competence approach.
During the analysis, it was found that the content lines which were defined in the standard are not categorical components of the structure of the Physics school course, and such tendencies of European education as making Physical knowledge more practical and applied, ecologisation, and professional orientation of the content remain to be unrealized. For this purpose, we suggested such kind of approaches to modelling the school textbooks in Physics that follow the principles of the competence-oriented studying. First of all, the textbook content must constantly stimulate a pupil to analyse the represented material, to compare facts, to draw analogues, to compare with the material that was learnt earlier. The system of tasks and questions, the problematic situations in the text of the paragraph must make the pupil’s comprehension process easier, help him to improve his knowledge ad skills, teach him to analyze the large amount of information. Those textbooks components that develop the pupil’s individuality provide all necessary conditions for his self-development and self-realization remain to be significant.
Key words: physical education content, basic education, competence approach.
Посилання
Благодаренко Л.Ю. Теоретико-методичні засади навчання фізики в основній школі: монографія / Л.Ю. Благодаренко. -К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. - 247 с.
Головко М.В. Дидактичні основи побудови державного стандарту загальної середньої освіти / М.В. Головко // Особистість в єдиному освітньому просторі : збірник наукових тез. - Запоріжжя : ТОВ «Фінвей», 2012. - Т.1. - С. 123-128.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. - Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
Засєкіна Т.М. Проблеми вдосконалення змісту шкільної фізичної освіти / Т.М. Засєкіна // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. - Чернігів : ЧНПУ, 2011. - Вип.89. - С. 75-78. - (Серія: Педагогічні науки).
Засєкіна Т.М. Розробка підручників з фізики для основної школи на засадах особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів / Т.М. Засєкіна // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць / [ред. кол.; наук. ред. О.М. Топузов]. - К. : Педагогічна думка, 2012. - Вип. 12. - С. 372-376.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Фізика. 7-9 класи. - К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. - 32 с.
Савченко О.Я. Ключові компетентності - інноваційний результат шкільної освіти / О.Я. Савченко // Рідна школа. - 2011. - № 8-9. - С. 4-8.