ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ НА РІВНІ СТАНДАРТУ

Автор(и)

  • К. М. Одарчук Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2014-20.102-105

Анотація

У даній статті розглядаються педагогічні умови розвитку пізнавальної активності старшокласників у процесі навчання фізики на рівні стандарту: цілеспрямоване управління розвитком пізнавальної активності старшокласників на основі відомостей про специфіку структури пізнавальної активності особистості та з урахуванням вікових особливостей учнів; створення зовнішніх і внутрішніх мотивів навчання учнів та стимулів розвитку їх пізнавального інтересу; створення позитивного мікроклімату в шкільному колективі та постійне підтримування емоційно-вольового налаштування учнів. Специфіка організації навчання фізики на рівні стандарту вимагає підвищеної уваги до реалізації рівневої диференціації, оскільки у класі навчаються учні різного рівня знань з фізики, загальної підготовки, можливостей та інтересів. Для розвитку пізнавальної активності учнів необхідно врахувати потреби і можливості кожного учня.

Ключові слова: педагогічні умови, пізнавальна активність, навчально-пізнавальна діяльність, міжпредметні зв’язки, самоконтроль.

В статье рассматриваются педагогические условия развития познавательной деятельности старшеклассников в процессе изучения физики на стандартном уровне: целевое управление развитием познавательной активности старшеклассников на основании данных о специфике структуры познавательной активности личности и с учетом возрастных особенностей учеников; создание внешних и внутренних мотивов обучения учащихся и стимул развития их познавательного интереса; создание позитивного микроклимата в школьном коллективе и постоянная поддержка эмоционально-волевого настоя учащихся. Специфика организации изучения физики на стандартному ровне требует повышенного внимания к реализации уровневой дифференциации, в связи с тем, что в классе обучаются учащиеся с разным уровнем знаний по физике, общей подготовки, возможностей и интересов. Для развития познавательной активности учащихся необходимо учесть потребности и возможности каждого ученика.

Ключевые слова: педагогические условия, познавательная активность, научно-познавательная деятельность, межпредметные связи, самоконтроль.

This article discusses the pedagogical conditions of the development of cognitive activity of senior pupils in the process of studying physics on standard level: focused management of cognitive activity of seniors based on information about the specific structure of the cognitive activity of the individual and age-appropriate for students; creation of external and internal motives of studying and incentives to develop pupils’ cognitive interests; creation a positive climate in the school community and constant maintenance of emotional and wilful settings of students. The specificity of organization of teaching physics at standard level requires more attention to the realization of tiered differentiation, as in the classroom learn students with different levels of knowledge of physics, general training, capabilities and interests. For the development of the cognitive activity of pupils should consider the needs and capabilities of each student. Taking into account age-appropriate for students.

Key words: pedagogical conditions, cognitive activity, teaching and learning activities, interdisciplinary connections, self-control.

Посилання

Атаманчук П.С. Інноваційні технології управління навчанням фізики [Текст] : [монографія] / П.С. Атаманчук. -Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет, інформаційно-видавничий відділ, 1999. - 174 с.

Гончаренко С.У Український педагогічний словник / С.У Гончаренко. - К. : Либідь, 1997. - 376 с.

Мендерецький В. Удосконалення експериментальної підготовки студентів на основі нових інформаційних технологій [Текст] / Мендерецький В., Дмитрук С., Шуліка В. // Проблеми підготовки сучасного вчителя. - 2011. - № 4 (Ч. 2).

Методика навчання фізики у старшій школі : навчальний посібник / за ред. В.Ф. Савченка.. - К. : Академія, 2011. -296 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 20122021 роки [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http:// www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf

Одарчук К.М. Мультимедійні технології на уроках фізики / К.М. Одарчук // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна / [ред. кол.: П.С.Атаманчук (голова, наук. ред.) та ін.]. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011. - Вип. 17: Інноваційні технології управління компетенгаісно-світоглядним становленням учителя: фізика, технології, астрономія. - С. 234-235.

Савченко О.Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти [Текст] / О.Я. Савченко // Ком-петентнісний підхід в освіті: світовий досвід та українські перспективи. - К. : «К.І.С», 2004. - С.34-46, с. 157.

Сальник І.В. Проблеми використання електронних засобів навчального призначення в системі шкільного фізичного експерименту / І.В. Сальник // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Т ичини / [ред. кол.: Н.С. Побірченко (гол. ред.) та ін.]. - Умань : ФОП Жовтий О.О., 2014. - Вип. 48. - 320 с.

Триус Ю.В. Інноваційні технології навчання у вищій школі / Ю.В. Триус // Сучасні педагогічні технології в освіті / Черкаський державний технологічний університет : Х Міжвузівська школа-семінар. - Х., 2012. - 52 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-15