ЕВРИСТИЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТВОРЧОЮ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ У ПРОЦЕСІ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ЗАДАЧ

Автор(и)

  • Ю. М. Галатюк Рівненський державний гуманітарний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.18-20

Анотація

У статті розкритий і теоретично обґрунтований дидактичний механізм управління навально-пізнавальною діяльністю у процесі розв’язування творчих фізичних задач на основі нежорсткої детермінації з боку учителя. Проаналізовані можливості управління творчою навчально-пізнавальною діяльністю на основі поєднання різних евристичних засобів оперативного і перспективного впливу Ефективним евристичним засобом управління процесом розв’язку творчої фізичної задачі є підказки у вигляді допоміжних задач і проблемних запитань. Розв’язок творчої задачі є процесом розв’язку системи задач. У процесі розв’язку допоміжної задачі отримується результат, який дозволяє «відкрити» спосіб розв’язку основної творчої фізичної задачі. Завдяки використання допоміжних задач в процесі розв’язку основної творчої задачі реалізується діалектичний механізм перетворення репродуктивної діяльності у творчу.

Ключові слова: навчально-пізнавальна діяльність, творча фізична задача, евристичне управління, допоміжна задача.

В статье раскрыт и теоретически обоснованный дидактический механизм управления учебно-познавательной деятельностью в процессе решения творческих физических задач на основе нежесткой детерминации со стороны учителя. Проанализированы возможности управления творческой учебно-познавательной деятельностью на основе сочетания различных эвристических средств оперативного и перспективного воздействия. Эффективным эвристическим средством управления процессом решения творческой физической задачи есть подсказки в виде вспомогательных задач и проблемных вопросов. Решение творческой задачи является процессом решения системы задач. В процессе решения вспомогательной задачи получается результат, который позволяет «открыть» способ решения основной творческой физической задачи. Благодаря использования вспомогательных задач в процессе решения основной творческой задачи реализуется диалектический механизм преобразования репродуктивной деятельности в творческую.

Ключевые слова: учебно-познавательная деятельность, творческая физическая задача, эвристическое управления, вспомогательная задача.

The article describes and theoretically proves the educational and cognitive activity guidance didactic mechanism in the creative physics tasks solving process on the bases of flexible determination of teacher. The creative educational and cognitive activity guidance options were analyzed on the bases of different heuristic means combining of real-time and future-oriented influence. Hints represented as additional tasks and problem questions are effective heuristic means of creative physics task solving process guidance. Creative task solving is the tasks system solving process. The result of the additional task gained in the solving process allows «to discover» the solving method of the main creative physics task. The dialectical mechanism of reproductive activity transformation into creative activity is actualized due to the additional tasks usage in the process of the main creative task solving.

Key words: educational and cognitive activity, creative physics task, heuristic guidance, additional task.

Посилання

Андреев В.И. Эвристическое программирование учебноисследовательской деятельности : метод. пособие /

В.И. Андреев. - М. : Высш. школа, 1981. - 240 с.

Атаманчук П.С. Управління процесом навчальної діяльності / П.С. Атаманчук. - Кам’янець-Подільський : Кам’янець-По-дільський державний педагогічний інститут, 1997. - 136 с.

Балл Г.А. Теория учебных задач: психол.-пед. аспект / Г.А. Балл. - М. : Педагогика, 1990. - 183 с.

Галатюк Ю.М. Моделювання творчої учбової діяльності на основі структурного аналізу / Ю.М. Галатюк // Наукові

записки Острозької Академії. Психологія і педагогіка. -Острог, 2000. - Вип. 1. - С. 86-93.

Галатюк Ю.М. Теоретичні основи концепції модульного проектування творчої навчальної діяльності з фізики / Ю.М. Галатюк // Вісник Чернігівського державного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. -Чернігів : ЧДПУ 2000. - Вип. 3. - С. 24-31.

Кулюткин Ю.Н. Эвристические методы в структуре решений / Ю.Н. Кулюткин. - М. : Педагогика, 1970. - 230 с.

Машбиц Е.И. Психологические основы управления учебной деятельностью / Е.И. Машбиц. - К. : Вища школа, 1987. - 224 с.

Павленко А.І. Методика навчання учнів середньої школи розв'язуванню і складанню фізичних задач: (теоретичні основи) / А.І. Павленко. - К. : Міжнародна фінансова агенція, 1997. - 177 с.

Пойа Д. Как решать задачу? / Д. Пойя. - М. : Учпедгиз, 1959. - 206 с.

Пономарев Я.А. Психология творчества / Я.А. Пономарев. -М. : Наука, 1976. - 303 с.

Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний / Н.Ф. Талызина. - М. : Изд-во МГУ, 1975. - 343 с.

Усова А.В. Формирование учебных умений и навыков учащихся на уроках физики / А.В. Усова, А.А. Бобров. - М. : Просвещение, 1988. - 112 с.

Фридман Л.М. Эвристика и педагогика / Л.М. Фридман // Советская педагогика. - 1971. - № 9. - С. 138-142.

Эсаулов А.Ф. Активизация познавательной деятельности студентов / А.Ф. Эсаулов. - М. : Высш. школа, 1982. - 223 с.

Опубліковано

2015-09-24