ДИДАКТИЧНА СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЄЮ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ УЧНІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • О. А. Коновал Криворізький педагогічний інститут ДВНЗ «Криворізький національний університет», Ukraine
  • Т. І. Туркот Херсонська академія неперервної освіти, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.38-41

Анотація

У публікації обґрунтовані необхідність та актуальність розробки нової дидактичної системи управління індивідуалізацією дослідницької діяльності учнів старших класів загальноосвітніх навчальних закладів, результатом упровадження якої має постати підвищення ефективності формування, розвитку та удосконалення дослідницьких умінь суб’єктів навчання. Схарактеризовано сутність та логіку реалізації одного з варіантів розробленої авторами системи, запропоновано механізм дидактичної диференціації учнів за рівнем сформованості дослідницьких умінь, здійснена психолого-педагогічна характеристика особливостей типологічних груп, окреслені дидактичні завдання щодо формування дослідницьких умінь типологічних груп учнів з низьким, достатнім, високим та творчим рівнем підготовки до дослідницької діяльності, приведені варіанти диференційованих завдань, які ураховують індивідуально-типологічні особливості учнів та типологічних груп. Передбачається, що запропоновані дидактичні заходи сприятимуть підвищенню якості дослідницької діяльності учнів, формуванню у них позитивної мотивації до неї та до вивчення фізики загалом.

Ключові слова: дослідницька діяльність, дослідницькі уміння, індивідуалізація, диференціація, дидактична диференціація, диференційовані завдання, індивідуально-типологічні особливості учнів, типологічні групи.

В публикации обоснованы необходимость и актуальность разработки новой дидактической системы управления индивидуализацией исследовательской деятельности учащихся старших классов общеобразовательных учебных заведений, результатом внедрения которой должно стать повышение эффективности формирования, развития и совершенствования исследовательских умений субъектов обучения. Дана характеристика сущности и логики реализации одного из вариантов разработанной авторами системы, предложен механизм дидактической дифференциации учащихся по уровню сформированности исследовательских умений, осуществлена психолого-педагогическая характеристика особенностей типологических групп, очерчены дидактические задачи по формированию исследовательских умений типологических групп учащихся с низким, достаточным, высоким и творческим уровнем подготовки к исследовательской деятельности, представлены варианты дифференцированных заданий, которые учитывают индивидуально-типологические особенности учащихся и типологических групп. Предполагается, что предложенные дидактические меры будут способствовать повышению качества исследовательской деятельности учащихся, формированию положительной мотивации к ней и к изучению физики в целом.

Ключевые слова: исследовательская деятельность, исследовательские умения, индивидуализация, дифференциация, дидактическая дифференциация, дифференцированные задания, индивидуально-типологические особенности учащихся, типологические группы.

The article justified the need and urgency of developing new didactic management individualization of research activity of pupils of the senior classes of secondary schools, the result of the implementation of which should be to improve the efficiency of

the formation, development and improvement of research skills training subjects. The characteristic of the spirit and logic of the implementation of one of the options developed by the authors of the system, the mechanism of didactic differentiation of pupils in terms of formation of research abilities, performed psychological and pedagogical characteristic features of typological groups outlined didactic task of formation of research abilities of typological groups of students with low, sufficient high and creative level of preparation for the research, presented the options of differentiated tasks that take into account individual-typological features of students and typological groups. It is expected that the proposed didactic measures will help improve the quality of the research activities of students, formation of positive motivation to her and to the study of physics in general.

Key words: research, research skills, individualization, differentiation, didactic differentiation, differentiated tasks, individually-typological features of pupils, typological groups.

Посилання

Державні стандарти базової і повної середньої освіти [текст] // Директор школи. - 2003. - № 6-7 (246-247). - С. 3-7.

Лейтес Н.С. Умственные способности и возраст [текст] / Н.С. Лейтес. - М. : Педагогика, 1971. -279 с.

Песин А.И. «Черные ящики» для постановки экспериментальных задач по основам электродинамики / А.И. Песин // Решение задач по физике / ред. Е.В. Коршак. - К. : Рад. школа, 1989. - С. 112-199.

Пличин А.А. Исследовательская деятельность школьников в модели личностно-ориентированного образования [текст] / А.А. Пличин // Исследовательская деятельность школьников. -2005. - № 4. - С. 47-55.

Програма «Фізика. Астрономія» : 7-11 класи. -К. : Ірпінь; Перун, 2005. - 116 с.

Пустыльник И.Г. Теоретические основы формирования научных понятий учащихся [текст] / И.Г. Пустильник. - Екатеринбург : Урал. гос. пед. ун-т, 1997. - 103. с.

Раєвська І.М. Спецкурс «Учитель-дослід-ник» як програма підвищення рівнів розвитку дослідницьких умінь учителів початкової школи / І.М. Раєв-ська // Педагогічний альманах : зб. наук. праць / ред. кол. В.В. Кузьменко та ін. - Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». - 2012. - Вип. 14. - С. 219-222.

Роттенберг В.С. Мозг, обучение и здоровье : кн. для учителя [текст] / В.С. Роттенберг, С.М. Бондаренко. - М. : Просвещение, 1989. - 239 с.

Савенков А.И. Исследовательское обучение и проектирование в современном образовании [текст] / А.И. Савенков // Исследовательская деятельность школьников. - 2004. -№ 1. - С. 22-31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24