МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ЕВРИСТИЧНИХ УМІНЬ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ З ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Д. В. Грабчак Херсонський фізико-технічний ліцей, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.183-187

Анотація

У статті розкрита структура евристичних умінь, яка включає загальні уміння, пов’язані з розумовими евристичними операціями та процедурою «відкриття» нового, а також спеціальні уміння, що визначаються видом навчальної діяльності учнів з фізики; запропонована методика формування евристичних умінь учнів на уроках вивчення нового матеріалу з фізики в основній школі, що побудована на основі структури проблемного викладу. Вона передбачає створення проблемних ситуацій на основі: застосування традиційних та ігрових прийомів роботи з текстом, постановки проблемних запитань та проведенні демонстраційного експерименту. Розв’язок проблемних ситуацій досягається за рахунок використання вчителем у навчальному процесі загальнодидактичних прийомів навчання - евристик та евристичної бесіди. Кожен етап структури евристичного навчання проаналізовано з позицій можливості формування загальних та спеціальних евристичних умінь школярів.

Ключові слова: евристичні уміння, евристики, проблемна ситуація, урок вивчення нового матеріалу, учні основної школи.

В статье раскрыта структура эвристических умений, включающая общие умения, связанные с умственными эвристическими операциями и процедурой «открытия» нового, а также специальные умения, которые определяются видом учебной деятельности учащихся;. предложена методика формирования эвристических умений учащихся на уроках изучения нового материала по физике в основной школе, построенная на основе структуры проблемного изложения; описаны способы создания проблемных ситуаций на основе: применения традиционных и игровых приемов работы с текстом, постановки проблемных вопросов в устной форме и проведения
демонстрационного эксперимента; предложено решение проблемных ситуаций за счет использования учителем эвристик и эвристической беседы; проанализирована возможность формирования общих и специальных эвристических умений в процессе изучения нового материала по физике.

Ключевые слова: эвристические умения, эвристики, проблемная ситуация, урок изучения нового материала, учащиеся основной школы.

The article disclosed the structure of heuristic skills, which includes general skills connected with mental heuristic operations and procedures «discovery» of a new and special skills that are determined by the type of educational activity of students. Mastering of a theoretical material, solving problems and holding experiments and research are cover to that kinds of educational activity. Also, the article proposed a method of forming heuristic skills of students at the learning of a new material in physics in a secondary school. It is built on the basis of the structure of the problem statement. It provides for the creation of problem situations, based on: the using of traditional and playing methods of work with the text, setting problematic issues orally and mastering a demonstration experiment. Problems solving is achieved through the using in the educational process didactic methods of teaching by teacher: heuristics and heuristic conversation. Each stage of the structure of the heuristic presentation is analyzed in the consideration of the possibility of general and special heuristic skills forming.

Key words: heuristic skills, heuristics, problem situation, lesson learning new material, primary school pupils.

Посилання

Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти [Електронний ресурс] / Законодавство України // Міністерство освіти і науки України ; Наказ від 21.08.2013 р. № 1222. - Режим доступу: http://mon.gov.ua

Державний стандарт базової і повної загальної освіти [Електронний ресурс] / Законодавство України // Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392. -Режим доступу: http://mon.gov.ua

Казанцева В.Ю. Решение учебных задач как фактор развития эвристического мышления учащихся : дис. ...канд. пед. наук : 13.00.01 / Виктория Юрьевна Казанцева. - Улан-Удэ, 2004. - 178 с.

Батяева Т.А. Системно-целевой подход в применении эвристических приёмов в обучении студентов решению нестандартных задач : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Татьяна Александровна Батаева. - Саранск, 2000. - 203 с.

Горчакова І.А. Система математичних задач як засіб формування евристичної діяльності учнів основної школи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання математики» / Ірина Анатоліївна Горчакова. - К., 2002. - 24 с.

Гончарова І.В. Методика формування евристичних умінь учнів основної школи на факультативних заняттях з математики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Гончарова Ірина Володимирівна. - Черкаси, 2009. - 274 с.

Волосюк М.А. Проблемне навчання як провідний метод розвиваючого навчання в умовах особистісно орієнтованої парадигми освіти / М.А. Волосюк // Управління - 2005. -№ 16-18. - С. 56-69.

Грабчак Д.В. Проблемно-розвиваюче навчання як основний метод викладання елективних курсів з фізики / Д.В. Граб-чак // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. - Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. - Вип. 32. - С. 72-77.

Шарко В.Д. Сучасний урок фізики: технологічний аспект : посібник для вчителів і студентів / Шарко В.Д. - К., 2005. -220 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24