EDUCATIONAL, SOCIAL AND CULTURAL ACTIVITIES SUPPORTING THE DEVELOPMENT OF A MODERN MAN

Автор(и)

  • Marek Paluch University of Rzeszow, Польща

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2015-21.326-328

Анотація

Educational, social and cultural activities play an important part in supporting the development of a modern man. Modern times require extensive knowledge and skills as well as adaptability to new conditions. Contemporary changes provoke a man to develop new system of values and improve the existing ones. Education, social work, participation in cultural events can help in the development of every man. The essence of education and so called lifelong learning is intentional, planned and rational impact on human development at every stage of his life. The most important aim of the educational changes is to eliminate defects of a functioning system maintaining its advantages. One of the most important activities of a modern man are to aid institutions, which are aimed at assisting particular individuals, social groups and local communities. Social work is a form of a state’s social help and its purpose is to help and support individuals and families or recover the ability to function in the society. Social assistance is one of the most important points of view of social pedagogy on upbringing.

Key words: education, upbringing, social work, culture, dissemination of culture, human development, support, assistance.

Образовательная, социальная и культурная деятельность играют важную роль в поддержке личностного раз

вития человека. Настоящее время требует глубоких знаний и навыков, а также умение адаптироваться к новым условиям. Современные изменения заставляют человека развивать новую систему ценностей и улучшать уже существующую. Поэтому образование, социальная работа, а также участие в культуре способствуют развитию каждого индивида. Сущность образования или так называемого пожизненного познания заключается в преднамеренном, планируемом и рациональном воздействии на развитие человека на каждой стадии его жизни. Основная цель образовательных изменений - исключить или значительно сократить дефекты действующей системы, сохраняя ее преимущества. Одна из самых главных деятельностей современного человека способствовать развитию учреждений, которые направлены на предоставление помощи отдельным индивидам, социальным группам и локальным обществам. Общественная работа как форма государственной социальной помощи направлена на поддержку индивидуумов и семей или на возвращение способности функционировать в обществе. Социальная помощь является также одной из самых главных точек зрения социальной педагогики на воспитание.

Ключевые слова: образование, воспитание, социальная работа, культура, распространение культуры, развитие человека, поддержка, помощь.

Освітня, соціальна і культурна діяльність відіграють важливу роль в особистісному розвитку людини. Теперішній час вимагає глибоких знань і навичок, а також уміння адаптуватися до нових умов. Сучасні зміни примушують людину формувати нову систему цінностей і покращувати вже існуючу. Тому освіта, соціальна робота, а також участь в культурі сприяють розвитку кожного індивіда. Сутність освіти полягає в умисному, планованому і раціональному впливі на розвиток людини на кожній стадії її життя. Основна мета освітніх змін - вилучити або значно скоротити дефекти діючої системи, зберігаючи її переваги. Одна з найголовніших діяльностей сучасної людини полягає у сприянні розвитку інституцій, які спрямовані на надання допомоги окремим індивідам, соціальним групам та локальним спільнотам. Соціальна робота як форма державної соціальної допомоги спрямована на підтримку індивідуумів та сімей або на повернення здатності функціонувати в суспільстві. Соціальна допомога є також однією із головних точок зору соціальної педагогіки на виховання.

Ключові слова: освіта, виховання, соціальна робота, культура, поширення культури, розвиток людини, підтримка, допомога.

Посилання

Bogaj A., Kwiatkowski S. M., Szymanski M., System edukacji w Polsce [Educational system in Poland], Warsaw 1995, 1997.

Lewowicki T., Przemiany oswiaty [Transformations of educational system], Warsaw 1997.

Okon W., Nowy Slownik pedagogiczny [Dictionary of education], Warsaw, 2001.

Tobocki M., Wychowania [in:] Pedagogika. Podr^cznik dla szkol medycznych [Education. A textbook for medical schools] (edited) Ciechaniewicz W. Warsaw 2000.

Aleksander T., Ksztalcenie ustawiczne [in:] Pedagogika spoleczna [Social pedagogy] (edited) Pilch T., Lepalczyk I., Warsaw 1995.

Szkolnictwo zawodowe [Vocational education], Biblioteka Reformy 1999, no 3.

Krauz A., Krauz Ag., Paluch M., Edukacja w okresie wspolczes-nych przemian-wybrane zagadnienia [Education in the period of contemporary changes- selected issues], Rzeszow 2011.

Kunikowski J., Trudnosci wychowawcze we wspolczesnej rze-czywistosci spolecznej [Upbringing difficulties in contemporary social reality] [in:] Zagrozenia w wychowaniu i socjalizacji mlodziezy oraz mozliwosci ich przezwyci^zenia [Hazards in the education and socialization of young people and the ability to overcome them] (edited) Soltysiak T., Bydgoszcz 2005.

Izdebska H., Trudnosci wychowawcze [Upbringing difficulties] [in:] Encyklopedia pedagogiczna [Encyclopedia of education] (edited) Pomykalo, Warsaw 1993.

Szempruch J., Dylematy przemian polskiej szkoly i edukacji w kontekscie tendencji europejskich [Dilemmas of transformation of the Polish school and education in the context of European trends] [in:] Edukacja jutra [Education of tomorrow] (edited) Denek K., Koszyc T., Lewandowski M., Wroclaw 2004.

Szatur-Jaworska B., Teoretyczne podstawy pracy socjalnej [Theoretical foundations of social work] [in:] Pedagogika spoleczna [Social Education] (edited) Pilch T., Lepalczyk I. Warsaw 1995.

Luczynska M., Instytucja pomocy spolecznej [Iinstitution of social assistance] [in:] Wprowadzenie do pomocy spolecz-nej [Introduction to Social Welfare] (edited) Kazimierczak T., Luczynska M., Katowice 1998.

De Robertis C., Metodyka dzialania w pracy socjalnej [Code of conduct methodology in social work], Katowice 1998.

Wesolowska H., Zaufal K. (edited) Tolerancja. Materialy dla na-uczycieli [Tolerance. Materials for teachers], Krakow 2002.

Horbowski A., Edukacja kulturalna jako system dzialan spo-leczno-wychowawczych [Cultural Education as a system of socio-educational activities], Rzeszow 2000.

Szmyd K., Edukacja w perspektywie wielokulturowej. Tradycje, rzeczywistosc, postulaty wychowania [Education in a multicultural perspective. Traditions, reality demands of education] [in:] Paluch M., Horbowski A., Szmyd K., Kultura elementem nowej strategii edukacyjnej [Culture as an element of the new education strategy], Krakow 1999.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-09-24