ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КУРСУ ФІЗИКИ В УМОВАХ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: ВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ШКОЛИ ДО ПРОФЕСІЙНОГО ЛІЦЕЮ

Автор(и)

  • Микола Васильович Головко Інститут педагогіки НАПН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.24-27

Анотація

У статті актуалізовано проблему створення навчально-методичного забезпечення курсу фізики середньої професійної школи в умовах трансформації структури та функцій загальної освіти. Вперше цілісно узагальнено історико-методичний досвід розбудови фізичної освіти в середній професійній школі України у 1920-1930-х рр. Проаналізовано особливості формування змісту навчання фізики професійної школи. Обґрунтовано самобутність змісту та методики навчання фізики у вітчизняній середній професійній школі цього періоду, дидактичну цінність напрацювань вітчизняних методистів, їх внесок у розроблення актуальних теоретичних і практичних проблем дидактики фізики. Акцентується увага на досягненнях методичної науки щодо забезпечення реалізації ідей систематичності курсу фізики професійної школи, розроблення методів активного навчання, зорієнтованих на ознайомлення учнів з методами наукового пізнання природи.

Аналізуються особливості розбудови профільної середньої освіти у контексті вирішення основних завдань шкільного курсу фізики. Висвітлюються сучасні підходи щодо розроблення навчально-методичного забезпечення курсу фізики професійних ліцеїв.

Ключові слова: середня професійна школа, історія вітчизняної дидактики фізики, навчально-методичне забезпечення, зміст курсу фізики, підручник фізики.

В статье актуализирована проблема создания учебнометодического обеспечения курса физики средней профессиональной школы в условиях трансформации структуры и функций общего образования. Впервые целостно обобщен историко-методический опыт развития физического образования в средней профессиональной школе Украины в 19201930-х гг. Проанализированы особенности формирования содержания обучения физики профессиональной школы. Обоснована самобытность содержания и методики обучения физики в отечественной средней профессиональной школе этого периода, дидактическая ценность наработок отечественных методистов, их вклад в разработку актуальных теоретических и практических проблем дидактики физики. Акцентируется внимание на достижениях методической науки относительно обеспечения реализации идей систематичности курса физики профессиональной школы, разработки методов активного обучения, ориентированных на ознакомление учеников с методами научного познания природы.

Анализируются особенности развития профильного среднего образования в контексте решения основных задач школьного курса физики. Освещаются современные подходы относительно создания учебно-методического обеспечения курса физики профессиональных лицеев.

Ключевые слова: средняя профессиональная школа, история отечественной дидактики физики, учебнометодическое обеспечение, содержание курса физики, учебник физики.

In the article, the problem of ensuring the educational and methodological provision for the Physics course at the secondary vocational school in terms of transformation of the structure and functions of comprehensive education is topicalised. For the first time, the historical experience and methodological development of physical education at the secondary vocational school in Ukraine in 1920-1930’s was comprehensively summarized. The features of the formation of the content of teaching physics. The identity of the content and the methods of teaching physics in the national vocational school of this period, the didactic value of the lay-outs of the homeland methodologists, their contribution to the development of urgent theoretical and practical problems of physics didactics are specified. The attention is focused on the achievements of methodology in the area of ensuring the systematic implementation of the ideas of physics vocational schools, developing methods of active learning oriented at making pupils get acquainted with the methods of scientific knowledge of nature.

Specific features of the development of the profession-oriented secondary education in the context of addressing the major challenges of school physics course are analyzed. The current approaches to develop teaching of physics course at the professional grammar schools are covered.

Key words: secondary vocational school, history of homeland physics didactics, educational software, content of physics textbook.

Посилання

Звіт про роботу МОН за 100 днів (15 квітня - 23 липня 2016 року) [Електронний ресурс] [Презентація]. - Режим доступу: http://mon.gov.ua/content/ Новини/2016/07/22/100-25-07-16.pdf

Кремень В. Шлях до сучасної школи / В. Кремень // Освіта. -2016. - № 21-22. - С.2-3.

Криволапчук М. Історія становлення та розвитку системи професійно-технічної освіти України / М. Криволапчук // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету / Чернігів. нац. пед. ун-т ім. Т. Г. Шевченка ; голов. ред. О.М. Носко. - Чернігів : ЧНПУ ім. Т.Г. Шевченка, 2013. - Вип. 214. - С.92-96. - (Серія: Педагогічні науки).

Леущенко Л. Фізика навколишнього життя. - К. : Книго-спілка, 1927. - 303 с.

Лінниченко М.А. Фізика з метеорологією / М.А. Лінничен-ко. - К. : ДВУ 1925. - Частина перша. - 149 с.

Ничкало Н.Г. Трансформація професійно-технічної освіти України : монографія / Н.Г. Ничкало. - К. : Педагогічна думка, 2008. - 200 с.

Освіта на Київщині // Бюлетень відділу народної освіти на Київщині. - К., 1922. - № 1. - С.16-20.

Оріхов Д. Фізика з початками механіки та технології / Д. Оріхов. - Х. : Радянська школа, 1932. - 254 с.

Підручник у масовій школі УСРР : зб. матеріалів / Держ. наук.-метод. ком. - Х. : Нарком. освіти, 1926. - 104 с.

Пономарьов Р.Д. Задачник з фізики для професійних шкіл / Р.Д. Пономарьов. - Х. : ДВУ 1930. - 186 с.

Пономарьов Р. Короткий курс фізики та хімії: з основами механіки та електротехніки : конспективний виклад / Р.Д. Пономарьов. - Х. : ДВУ 1926. - 216 с.

Пономарьов Р.Д. Фізика для індустріяльних профшкіл / Р.Д. Пономарьов. - Х. : ДВУ, 1930. - 456 с.

Програмні матеріали для середніх профшкіл (технікумів). -Х. : Работник просвещения, 1930. - 191 с.

Сосницька Н.Л. Фізика як навчальний предмет у середній загальноосвітній школі України: історико-методологічні і дидактичні аспекти : монографія [Текст] / Н.Л. Сосницька. -К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. - 399 с.

Товканець О.С. Розвиток професійно-технічної освіти в Україні [Електронний ресурс] / О.С. Товканець. - Режим доступу: http://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib

Франковський В. Спроба планування програми з фізики відповідно до виробничого ухилу профшколи (з досвіду Київської 1-ї Електропрофшколи) / В. Франковський // Робітнича освіта. - 1929. - № 12. - С.73-83.

Харламов М.І. Розвиток професійно-технічної освіти в УРСР у 1921-1929 рр. : автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.01 / М.І. Харламов. - Х. : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2011. - 27 с.