ПРИКЛАДНІ КОМПЕТЕНЦІЇ В СИСТЕМІ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ УЧНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ З ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Віктор Миколайович Закалюжний Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Україна
  • Віталій Федорович Савченко Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.33-35

Анотація

У статті представлено авторські міркування щодо визначення предметних компетенцій учнів в новій програмі з фізики для основної школи, вказано на необхідності корекції формулювань, виділення суті компетентнісного підходу у фізичній освіті та відмінності компетентнісного підходу від «знаннєвого». На підставі аналізу теоретичних основ компетентнісного підходу в освіті та оцінки можливостей фізики як навчального предмета: висунуто припущення про необхідність посилення ролі елементів прикладної фізики в системі загальної фізичної освіти; виділено низку завдань, що стоять перед шкільною фізикою для ефективного запровадження особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів; запропоновано систему прикладних компетенцій учнів, формування яких є необхідною умовою реалізації компетентнісного підходу у фізичній освіті.

Ключові слова: компетентнісний підхід, предметні компетенції, прикладна фізика, прикладні компетенції з фізики.

В статье представлены авторские рассуждения относительно определения предметных компетенций учащихся в 

новой программе по физике для основной школы, указано на необходимости коррекции формулировок, выделения сути компетентностного подхода в физическом образовании и различия компетентностного подхода от «знаниевого». На основании анализа теоретических основ компетентностного подхода в образовании и оценки возможностей физики как учебного предмета: выдвинуто предположение о необходимости усиления роли элементов прикладной физики в системе общего физического образования; выделен ряд задач, стоящих перед школьной физикой для эффективного внедрения личностно-ориентированного, деятельностного и компетентностного подходов; предложена система прикладных компетенций учащихся, формирование которых является необходимым условием реализации компетент-ностного подхода в физическом образовании.

Ключевые слова: компетентностный подход, предметные компетенции, прикладная физика, прикладные компетенции по физике.

The article presents the author’s views on the definition of subject competence of students in the new program of physics for primary schools indicated the need for correction formulations allocation essence of competence approach in physical education and differences competency approach of «Knowledge».

On the basis of the theoretical foundations of competence approach in education and assessment opportunities for physics as a school subject: has been suggested on the need to strengthen the role of elements of applied physics in the general physical education; highlighted a number of challenges facing school physics for the effective implementation personality oriented, activity and competency approaches; the system applied competencies of students, the formation of which is a prerequisite for the implementation of competence approach in physical education.

Key words: competence approach, substantive jurisdiction, applied physics, applied physics competence.

Посилання

Закалюжний В.М. Прикладний компонент змісту курсу фізики загальноосвітньої школи та його дидактичні функції / В.М. Закалюжний // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, серія 5. - К., 2015. - Вип. 50. - С.52-58.

Засєкіна Т.М. Розробка підручників з фізики для основної школи на засадах особистісно-орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів / Т.М. Засєкіна // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. - К. : Пед. думка. -2012. - Вип. 12. - С.372-376.

Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата современного образования / И.А. Зимняя // Интернет-журнал “Эйдос”. - 2006. - 5 мая. - Режим доступу: http://www.eidos.ru/joumal/2006/0505.html

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 20122021 роки. - Режим доступу: http://pon.org.ua/novyny/2446-nacionalna-strategiya-rozvitku-osviti-v-ukrayini.html

Пінчук О.П. Формування предметних компетентностей учнів основної школи в процесі навчання фізики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Ольга Павлівна Пінчук ; НПУ імені М.П. Драгоманова. - К., 2011. - 20 с.

Фізика 7-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015). - Режим доступу: http://mon.gov.ua/ac-tivity/education/zagalnaserednya/navchalniprogramy.html

Хуторской А.В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций / А.В. Хуторской // Интернетжурнал «Эйдос». - 2005. - 12 декабря. - Режим доступу: http://www.eidos.ru/journal/2005/1212.htm

##submission.downloads##