СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ У ГАЛУЗІ НАВЧАННЯ НАНОТЕХНОЛОГІЯМ

Автор(и)

  • Володимир Степанович Іваній Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна
  • Іван Олексійович Мороз Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна
  • Юлія Анатоліївна Ткаченко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.80-83

Анотація

У статті обґрунтовано систему формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізики у галузі навчання нанотехнологіям. Виділено методи, форми і зміст системи формування професійної компетентності майбутніх вчителів фізики як результат їх професійної готовності до освітньої діяльності в області нанотехнологій згідно з зазначеними методологічними підходами (синергетичний, компетентністний, особистісно-орієнтований) і фундаментальними ідеями (гуманізації, фундаменталізації, інтегративності, безперервності, соціального співробітництва). Розглянуто теоретико-методологічні основи запропонованої системи, розкрито педагогічні умови і принципи її побудови і реалізації. Основні складові формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізики представлено через розвиток його особистісної готовності до навчальної діяльності у сфері нанофізикотехнологічних знань.

Ключові слова: система формування професійної компетентності, майбутній учитель фізики, особиста готовність студента, нанофізикотехнологічні знання.

В статье обоснована система формирования  профессиональной компетентности будущего учителя физики в высшем учебном заведении в области обучения нанотехнологиям. Выделены методы, формы и содержание системы формирования профессиональной компетентности будущих учителей физики как результат их профессиональной готовности к образовательной деятельности в области нанотехнологий согласно представленным методологическим подходам (синергетический, компетентностый, личностно-ориентированный) и фундаментальным идеям (гуманизации, фундаментализации, интегративности, непрерывности, социального сотрудничества). Рассмотрены теоретико-методологические основы предложенной системы, раскрыты педагогические условия и принципы построения соответствующей технологии. Основные компоненты формирования профессиональной компетентности будущего учителя физики представлены через развитие его личностной готовности к профессиональной деятельности в сфере нанофизикотехнологических знаний.

Ключевые слова: система формирования профессиональной компетентности, будущий учитель физики, личностная готовность студента, нанофизикотехнологические знания.

In the article theoretically grounded technology of forming professional competence of future teachers of physics in higher educational establishment in the field of nanotechnology.

Chosen methods, forms and content of system of formation of professional competence of future teachers of physics as the result of his personal readiness for educational activities in the field of nanotechnology according to the underlying methodological approaches (synergetic, competency, personality-oriented) and fundamental ideas (humanism, fundamentalization, integrativity, continuity, social partnership).

Basic pedagogical conditions and auxiliary groups of conditions as a complex of methodological measures that connect professional competence and student`s personal readiness for educational activities in the field of nanotechnology are highlighted.

Key words: system of formation of professional competence, future teacher of physics, student`s personal readiness, nanophysicstechnological knowledge.

Посилання

Адольф В. А. Теоретические основы формирование профессиональной компетентности учителя; автореф. дис. … д-ра пед. наук / В. А. Адольф. – М., 1999. – 49 с.

Андрущенко В. Роздуми про вчителя / Віктор Андрущенко // Вища освіта України – 2011. - № 2. – С. 5–12.

Вербицький А. А. Компетентностно-контекстный подход к модернизации образования / А. А. Вебицький // Высщее образование в России. – 2010. – № 5. – С. 32–37.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 325 с.

Драч І. І. Формування професійної компетентності студентів у вищому навчальному закладі / І. І. Драч // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти АПН України. – К., 2008. – Вип. 9. – С. 28-33.

Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Н. П. Наволокова. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 176 с. – (Серія «Золота педагогічна скарбниця»).

Іваній В. С. Педагогічні основи гуманізації фізичної освіти в умовах нанотехнологічного розвитку суспільства / В. С. Іваній, І. О. Мороз // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – №8 (52). – С. 48-54.

Іванчук Г. П. Основні орієнтири гуманізації вищої педагогічної освіти / Г. П. Іванчук // Зб. наук. праць Уманського державного педагогічного університету. – 2011. – Ч.1. – С. 70 -77.

Ляшенко О. І. Формування фізичного знання в учнів середньої школи: Логіко-дидактичні основи / О. І. Ляшенко. – К.: Генеза, 1999. – 128с.

Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность / А. Н. Леонтьев. – М.: Просвещение, 1975. – 305 с.

Опачко М. В. Формування методологічної компетентності майбутнього вчителя фізики у системі професійної підготовки / М. В. Опачко // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. – Вип. 25. – Львів: ЛНУ ім. Івана Франка. – 2009. – С. 271–279.

Семерня О. М. Методичний аспект формування професійних компетенцій майбутнього вчителя фізики засобами нових інформаційних технологій / О. М. Семерня // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – № 3 – Бердянськ: БДПУ, 2009. – С. 126 -134.

Шарко В. Д. Сучасний урок фізики: технологічний аспект: посібник для вчителів і студентів / В. Д. Шарко. – К.: ТОВ «Фірма ЕСО», 2005. – 220 с.

Brown C. Chaos. Theory in the Social Sciences. (Book reviews) // American Political Science Review, 1998, 91(2). – P. 1 – 19.

Nanzhao Z. Competencies in Curriculum Development / Z. Nanzhao. – Paris: UNESCO – IBE, 2005. – 6 p.

##submission.downloads##