МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ПОНЯТТЯ СИМЕТРІЇ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЗАГАЛЬНОГО КУРСУ ФІЗИКИ В ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ АВІАЦІЙНОГО ПРОФІЛЮ В УМОВАХ РОЗВИТКУ STEM-ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.89-91Анотація
У статті аналізується поняття симетрії, яке покладено в основу сучасних фізичних теорій, що розглядаються в напрямку STEM-освіти. Вказано проблеми та протиріччя в реалізації STEM-освіти, тобто традиційна система освіти не в повній мірі відповідає вимогам і запитам навчання XXI століття; низький рівень успішності в дисциплінах фізико-математичного профілю, а також відсутність здібностей вирішувати реальні проблеми, що вимагають знань і застосувань STEM-дисциплин.
Симетрія пов`язана з правильністю форми, пропорційністю, періодичністю, упорядкованістю та інваріантністю властивостей об`єктів і явищ відносно деяких перетворень. Симетрія виявляє взаємозв´язок фізичних законів, спрощує розуміння складних процесів, що розглядаються внаслідок вивчення студентами загального курсу фізики у вищих навчальних закладах. В статті простежено вплив принципа симетрії на розвиток компетентностей студентів при розв`язуванні задач у процесі навчання фізики у вищих навчальних закладах.
Ключові слова: симетрія, навчальний процес, фізика, фізична освіта, принципи симетрії, розв`язування задач, елементи симетрії, методичні вимоги, STEM-освіта.
В статье анализируется понятие симметрии, которое положено в основу современных физических теорий, которые рассматриваются в направлении STEM-образования. Указано проблемы и противоречия в реализации STEM-образования, то есть традиционная система образования не в полной мере соответствует требованиям и запросам обучения XXI века; низкий уровень успешности в дисциплинах физико-математического профиля, а также отсутствие способностей решать реальные проблемы, требующие знаний и приложений STEM-дисциплин.
Симметрия связана с правильностью формы, пропорциональности, периодичностью, упорядоченностью и инвариантностью свойств объектов и явлений относительно некоторых преобразований. Симметрия проявляет взаимосвязь физических законов, упрощает понимание сложных процессов, рассматриваемых в результате изучения студентами общего курса физики в высших учебных заведениях. В статье прослеживается влияние принципа симметрии на развитие компетенций студентов при решении задач в процессе обучения физике в высших учебных заведениях.
Ключевые слова: симметрия, учебный процесс, физика, физическое образование, принципы симметрии, решение задач, элементы симметрии, методические требования, STEM-образование.
The article analyzes the concept of symmetry, which is the basis of modern physical theories being considered in the direction of STEM-education. These problems and contradictions in the implementation of STEM-education that traditional educational system does not fully meet the requirements and needs of the XXI century learning; low level of success in the disciplines of Physics and Mathematics profile and the lack of ability to solve real problems that require knowledge and application-STEM disciplines.
Symmetry reveals the relationship of physical laws, simplifies the understanding of complex processes in question as a result of study of general physics course in high schools.
Key words: symmetry, educational process, physics, physical education, principles of symmetry, solving problems symmetry elements, methodological requirements, STEM-education.
Посилання
Бугаев А.И. Методика преподавания физики. Теоретические основы. / Бугаев А.И. - М.: Просвещение, 1981.- 288с.
Вигнер Е. Этюды о симметрии / E. Вигнер. — М.: «МИР»,1971. - 318с.
Дмитриев И.С. Симметрия в мире молекул. / Дмитриев И.С. – Л.: «Химия», 1976. – 128 с.
Элиот Дж. Симметрия в физике / Дж. Элиот П. Добер; Соч. в 2-х т. - Т.1. - М : Мир, 1983. - 364 с.
Іваненко О.Ф. Експериментальні та якісні задачі з фізики: [посібник для вчителів] / О.Ф. Іваненко, В.П. Махнай, О.І. Богатирьов. – К.: Рад. шк., 1987. - 144 с.
Ковалев И.З. Учение о симметрии в курсе физики средней школы: автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теория и методика обучения (физика)» / И.З. Ковалев. – К., 1976. - 24 с.
Мултановский В.В. Курс теоретической физики / Мултановский В.В. - М.: Просвещение, 1988. – 304 с.
Мурач М.М. Геометричні перетворення і симетрія / М.М. Мурач / К.: «Радянська школа», 1987. – 178 с.
Осадчук Л.А. Методика преподавания физики. / Осадчук Л.А. - К.: Вища школа, 1984. - 352 с.
Основы методики преподавания физики. / Под ред А.В.Перышкина, В.Г. Разумовского и В.А. Фабриканта. - М.: Просвещение, 1983. - 398 с.
Розв"язування задач з фізики. Практикум. За заг. ред. Є.В.Коршака. - К.: Вища школа, 1986. - 132 с.
Садовий М.І. Окремі питання сучасної та традиційної фізики: Навчальний посібник для студентів педагогічних навчальних закладів освіти. – Кіровоград: Видавництво ПП «Каліч О.Г.», 2007. – 138 с.
Bybee R. W. The case for STEM education: Challenges and opportunities. [Электронный ресурс] // Arlington, VA: National Science Teachers Association Press. 2013. URL: http://static.nsta.org/files/PB337Xweb.pdf.
Building a science, technology, engineering and math agenda. [Электронный ресурс] // National Governors Association (NGA). 2007. URL: http://www.nga.org/files/live/sites/NGA/files/pdf/0702INNOVATIONSTEM.PDF.
http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5219-
Launching the 21st century American aerospace workforce. [Электронный ресурс] // Aerospace Industries Association of America (AIAA). Washington, DC: 2008. URL: http://www.raeng.org.uk/publications/other/launching-the-21stcentury-american-aerospace-work