ФОРМУВАННЯ ТЕХНІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕДСЕСТЕР У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДИ ІОНІЗУЮЧОГО ВИПРОМІНЮВАННЯ

Автор(и)

  • Аліна Леонідівна Невмержицька Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.92-96

Анотація

Актуальність нашого дослідження обумовлена тим, що переважна більшість сучасних медичних приладів та обладнання, яке застосовується для діагностики та лікування, конструктивно є технічними пристроями, принцип дії яких ґрунтується на законах фізики. Сучасний медичний персонал має вільно орієнтуватися в новітніх приладах, мати уявлення щодо їх можливостей і вміти раціонально використовувати їх у лікувально-діагностичному процесі. У статті досліджуються проблеми формування технічної компетентності майбутніх медичних сестер у процесі вивчення фізичних основ іонізуючого випромінювання. Автор досліджує шляхи формування технічної компетентності, розробляє підходи до структуризації навчального матеріалу у відповідності до його значущості для професійної діяльності майбутніх медсестер. Особлива увага зосереджена на дидактичних аспектах вивчення фізичних основ сучасних діагностичних та лікувальних методик, що базуються на використанні іонізуючого випромінювання.

Ключові слова: методика навчання фізики, технічна компетентність, іонізуюче (рентгенівське) випромінювання, медична апаратура, медсестра. 

Актуальность нашего исследования обусловлена тем, что подавляющее большинство современных медицинских приборов и оборудования, применяемого для диагностики и лечения, конструктивно являются техническими устройствами, принцип действия которых основан на законах физики. Современный медицинский персонал должен свободно ориентироваться в новейших устройствах, иметь представление об их возможностях и уметь рационально использовать их в лечебно-диагностическом процессе. В статье исследуются проблемы формирования технической компетентности будущих медицинских сестер в процессе изучения физических основ ионизирующего излучения. Автор исследует пути формирования технической компетентности, разрабатывает подходы к структурированию учебного материала в соответствии с его значимостью для профессиональной деятельности будущих медсестер. Особое внимание сосредоточено на дидактических аспектах изучения физических основ современных диагностических и лечебных методик, основанных на использовании ионизирующего излучения.

Ключевые слова: методика обучения физике, техническая компетентность, ионизирующее (рентгеновское) излучение, медицинская аппаратура, медсестра.

The topicality of the article lies in the fact that most modern medical devices and equipment used for diagnosis and treatment are constructively technical with operation principle based on the laws of physics. Modern medical staff is to navigate freely among the new devices and their capabilities, thus being able to conduct diagnostic procedures rationally. The article deals with the problems of future nurses’ technical competence formation in the process of learning physical principles of ionizing radiation. The author researches the ways of technical competence formation, works out approaches to restructuring of learning material in accordance with its importance for professional activities of future nurses. Special attention is focused on didactic aspects of learning physical principles of modern diagnostic and therapeutic methodology based on ionizing radiation use.

Key words: physics teaching methods, technical competence, ionizing (X-ray) radiation, medical equipment, nurse.

Посилання

Будова і принципи роботи медичного обладнання: посібник / В.Д. Дідух, Ю.А. Рудяк, Р.Б. Ладика та ін. – ТДМУ, 2015. – 268 с. – ISBN 978-966-673-243-2.

Добудько Т.В. Формирование профессиональной компетентности учителя информатики в условиях информатизации образования / Т.В. Добудько. – Самара: Изд-во Сам. ГПУ, 1999. – 340 с.

Ємчик Л.Ф. Основи біологічної фізики і медична апаратура: підручник / Л.Ф. Ємчик. – 2-е вид., виправл. – К.: ВСВ "Медицина", 2014. – 392 с. – ISBN 978-617-505-325-6.

Загальна гігієна з основами екології: підручник / [Кондратюк В. А., Сергета В.М., Бойчук Б.Р. та ін.]; під ред. В.А. Кондратюка. – Тернопіль: Укрмедкнига, 2003.

Коваленко Е.Э. Методика профессионального обучения: учебник для инженеров-педагогов, преподавателей спецдисциплин системы профессионально-технического и высшего образований. – Х.: ЧП «Штрих», 2003. – 480 с.

Корець О.М. Роль фізико-математичних дисциплін у формуванні технічної компетентності майбутніх учителів технологій / О.М. Корець // Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2014. – Вип. 20. – С. 277-279.

Медична і біологічна фізика: підруч. для студ. вищ. мед. навч. закл. / [Чалий О. В., Агапов Б. Т., Цехмістер Я. В. та ін.]; під ред. О. В. Чалого. – [2-е вид.]. – К.: Книга плюс, 2005. – 760 с. – ISBN 966-7619-60-5.

Огнєва Л.Г. Сучасні погляди на викладання загальнотеоретичних медичних дисциплін в руслі сучасної інтеграції педагогіки і медицини / Л.Г. Огнєва, О.В. Ніколаєва, М.В. Ковальцова // Формування сучасної концепції викладання природних дисциплін у медичних освітніх закладах: VIII науково-практична конференція, Харків, 26-27 травня 2015 р. - Харків, 2015. − С. 17-22.

Отрошко Т.В. Система оцінювання технічної компетентності майбутніх учителів інформатики в процесі навчання комп’ютерних дисциплін: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (технічні дисципліни)» / Т.В. Отрошко. – АПН України; Українська інженерно-педагогічна академія. – Х.; 2010. – 20 с.

Радзієвська І.В. Формування професійної компетентності майбутніх медичних сестер у процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / І.В. Радзієвська; Інститут професійно-технічної освіти. – К., 2011. – 21 с.

Стучинська Н.В. Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх лікарів при вивченні фізико-математичних дисциплін / Н.В. Стучинська. – К.: Книга плюс, 2008. – 409 с.

##submission.downloads##