МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Автор(и)

  • Лідія Вікторівна Непорожня Інституту педагогіки НАПН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.96-99

Анотація

В статті проаналізовано структуру природничо-наукової компетентності старшокласників та методичні особливості її формування на уроках фізики; досліджено сучасні наукові підходи  щодо ролі та структури природничо-наукової компетентності, як цілісної системи ціннісно-смислових орієнтацій, знань, здібностей, умінь і ставлень, зумовлених досвідом діяльності особистості в галузі природознавства, які мобілізуються в специфічних контекстах її  життєвої діяльності; запропоновано способи розвитку здатності учнів висловлювати свої думки та обмінюватися науковою інформацією; розглянуто процес формування ставлень необхідних для вирішення значущих ситуацій, пов’язаних з галуззю природознавства і зокрема фізичною наукою; визначено компоненти природничо-наукової компетентності в контексті навчально-виховного процесу та критерії визначення їх сформованості.

Ключові слова: методика навчання фізики, зміст шкільної природничої освіти; природничо-наукова компетентність старшокласників.

В статье проанализированы структура естественно-научной компетентности и методические особенности ее формирования в процессе изучения физики в старшей школе; рассмотрены современные научные подходы к определению роли и структуры естественно-научной компетентности как целостной системы ценностно-смысловых ориентаций, знаний, способностей, умений и ценностных отношений, мобилизующиеся в специфических контекстах  деятельности связанной с областью естествознания. Ключевая роль в формированию естественно-научной компетентности принадлежит физике, которая обеспечивает формирование у учащихся естественно-научной картины мира, научного мировоззрения и стиля мышления, развивает способности использовать полученные знания для объяснения природных явлений и процессов, развивает опыт экспериментальной деятельности, формирует отношения к естественнонаучным знаниям и их роли в жизни человека и общества в целом.

Ключевые слова: методика обучения физике, содержание естественнонаучного образования, естественно-научная компетентность.

In article is approaches a modern scientific, physical and methodical science to solution of the questions of methodical ensuring process of formation and development of natural-science competence of seniors by means of the pupil in physics are analyzed. On the basis of modern tendencies one of the priority tasks of Natural Science Education is formation of the personality’s structured complex of characteristics, which will provide the personality with ability to act effectively in different spheres of life. Forming of the personality’s natural-scientific worldview, the development of his scientific mindset, scientific way of attitude are core attributes of natural science competence.

Key words: a technique of training in physics, physical science, natural-science competence.

Посилання

Беспалько В. П. Качество и эффективность ученика / В. Беспалько // Нар. образование. ─ 2007. №8. С.150 156.

Головко М. В. Особливості формування структури і змісту курсів фізики та астрономії в старшій профільній школі // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. ─ К.: Пед. думка, 2008. – Вип. 8. – 544 с. С. 230 238.

##submission.downloads##