РОЛЬ ТЕОРЕТИЧНИХ ОСНОВ ЗМІСТОВОЇ ЛІНІЇ ”ЧИСЛА” У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.114-117Анотація
У статті обґрунтована роль теоретичних основ змістової лінії ”Числа” курсу математики основної школи у професійній підготовці вчителя математики. Акцент зроблено на теоретико-множинний та аксіоматичний підходи до побудови арифметики цілих невід’ємних чисел і поняття “алгебраїчної операції”, які і складають наукові основи змістової лінії. На прикладі заняття на тему ”Логічна структура арифметики та її навчання. Теоретико-множинний та аксіоматичний підходи до побудови арифметики цілих невід’ємних чисел” курсу за вибором ”Деякі питання шкільного курсу математики з точки зору вищої” представлена методика здійснення систематизації знань студентів на основі загальних арифметичних та алгебраїчних ідей, які покладені в основу змістової лінії ”Числа” початкової та основної школи. Обгрунтовано, що найбільш вдалою організаційною формою для проведення такого заняття є семінар-розв’язання проблемних завдань.
Ключові слова: теоретичні основи змістової лінії, професійна підготовка вчителя, теоретико-множинний та аксіоматичний підходи до побудови арифметики цілих невід’ємних чисел, алгебраїчна операція.
В статье обоснована роль теоретических основ содержательной линии "Числа" курса математики основной школы в профессиональной подготовке учителя математики. Акцент сделан на теоретико-множественный и аксиоматический подходы к построению арифметики целых неотрицательных чисел и понятие "алгебраической операции", которые и составляют научные основы содержательной линии. На примере занятия на тему "Логическая структура арифметики и ее обучение. Теоретико-множественный и аксиоматический подходы к построению арифметики целых неотрицательных чисел" курса по выбору "Некоторые вопросы школьного курса математики с точки зрения высшей" представлена методика осуществления систематизации знаний студентов на основе общих арифметических и алгебраических идей, которые положены в основу содержательной линии "Числа" начальной и основной школы. Обосновано, что наиболее удачной организационной формой для проведения такого занятия является семинар-решение проблемных задач.
Ключевые слова: теоретические основы содержательной линии, профессиональная подготовка учителя, теоретико-множественный и аксиоматический подходы к построению арифметики целых неотрицательных чисел, алгебраическая операция.
In the article grounded the role of theoretical foundations of semantic line "Numbers" the mathematics of basic school in the training of mathematics teachers. The focus was on set theoretical and axiomatic approaches to construction of the arithmetic integer nonnegative numbers and the concept of "algebraic operations" that constitute the scientific basis of semantic line.
For example, a class on theme "The logical structure of arithmetic and its training. Set theoretical and axiomatic approach to construction of the arithmetic integer nonnegative numbers " of elective courses "Some issues of school mathematics course in terms of higher" implementation methodology presented systematization of knowledge students on the basis of common arithmetic and algebraic ideas underlying the content line "Numbers" of primary and basic schools. Justified that the most successful organizational form for such study is seminar-decision of problem tasks.
Key words: theoretical basis of the content line, the professional training of a teacher, set theoretical and axiomatic approach to construction of the arithmetic integer nonnegative numbers, algebraic operation.
Посилання
Бевз В.Г. Практикум з історії математики: Навчальний посібник для студентів фізико-математичних факультетів педагогічних університетів. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004.-312 с.
Богданович М.В. Математика: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закладів / М.В. Богданович, Г.П. Лищенко. – К.: Генеза, 2015.-176 с.
Вивальнюк Л.М. Числові системи / Л.М. Вивальнюк, В.К. Григоренко, С.С. Левіщенко. – К.: Вища шк. Головне вид-во, 1988.-272 с.
Істер О.С. Математика: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.С. Істер. – К.: Генеза, 2013.- 368 с.
Істер О.С. Математика: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.С. Істер. – К.: Генеза, 2014.- 296 с.
Курош А.Г. Курс высшей алгебры. М.: Изд.-во ”Наука”, 1968.- 432 с.
Курс математики: Навч. посібник / В.Н. Боровик, Л.М. Вивальнюк, М.М. Мурач, О.І. Соколенко. – К.: Вища шк., 1995.-392 с.
Мерзляк А.Г. Математика: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2013.-352 с.
Мерзляк А.Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014.-400 с.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика 1-4 класи [Електронний ресурс] / Укл. Онопрієнко О.В., Скворцова С.О., Листопад Н.П., 2011. // www.mon.gov.ua.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика 5-9 класи. // Математика в сучасній школі. 2012.- №10.- С.3-16.
Современные основы школьного курса математики: Пособие для студентов пед. ин-тов / [Н.Я. Виленкин, К.И. Дудничев, Л.А. Калужин, А.А. Столяр].- М.: Просвещение, 1980.-240 с.
Соколенко Л.О. Роль курсу ”Деякі питання шкільного курсу математики з точки зору вищої” у професійній підготовці вчителя. Шістнадцята міжнародна наукова конференція ім. акад. Михайла Кравчука, 14-15 травня, 2015 р., Київ: Матеріали конф. Т.3. Теорія ймовірностей та математична статистика. Історія та методика математики. -К.: НТУУ ”КПІ”, 2015.- С. 249-252.
Соколенко Л.О. Теоретико-множинні аспекти шкільного курсу математики. // Матеріали міжнародної науково-методичної конференції ”Проблеми математичної освіти” (ПМО-2015), м. Черкаси, 4-5 червня 2015 р. –Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2015.- С.211-212.
Соколенко Л.О. Роль наукових основ шкільного курсу математики у професійній підготовці вчителя. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. – Чернігів, 2015. Вип. 130. – С.214-219.