ФОРМУВАННЯ ФАХОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ЛІКАРЯ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ФІЗИКО-ТЕХНІЧНИХ ОСНОВ ПРОМЕНЕВОЇ ДІАГНОСТИКИ

Автор(и)

  • Ігор Валерійович Белоус Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна
  • Наталія Василівна Стучинська Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна
  • Михайло Миколайович Ткаченко Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.124-128

Анотація

Статтю присвячено дослідженню ролі фізико-технічних знань у формуванні фахової компетентності майбутнього лікаря. Фізико-техічна складова професійної компетентності майбутнього лікаря визначальною мірою формується у процесі навчання основ променевої діагностики, яка традиційно використовує не лише на методи, що пов’язані з іонізуючим випромінюванням, а й такі, що базуються на особливостях поширення високочастотних механічних коливань у пружному середовищі (ультразвукові дослідження – УЗД), формуванні сигналу в радіочастотному діапазоні при явищі магнітного резонансу (МРТ-дослідження), розповсюдженні «мічених» метаболітів при радіонуклідних дослідженнях, а також на поєднанні цих методів у  різних варіаціях. Проведено аналіз провідних  інноваційних технологій у сучасній радіології, яка традиційно йде в авангарді змін медичної діагностики та терапії  Окрема увага приділена проблемі візуалізації у сучасних діагностичних методах. Досліджені передумови створення гнучкої методичної системи навчання радіології на основі інтеграції знань з природничих та клінічних дисциплін.

Ключові слова: методика навчання, фізико-технічні основи променевої діагностики; біологічна фізика; медична інформатика; променева діагностика; фахова компетентність лікаря; предметні компетентності з фізики; навчальний процес у медичному університеті.

Статья посвящена исследованию роли физико-технических знаний в формировании профессиональной компетентности будущего врача. Физико-техническая составляющая профессиональной компетентности будущего врача в определяющей степени формируется в процессе обучения основам лучевой диагностики, которая традиционно использует не только методы, связанные с ионизирующим излучением, но и такие, которые базируются на особенностях распространения высокочастотных механических колебаний в упругой среде (ультразвуковые исследования - УЗИ), формировании сигнала в радиочастотном диапазоне при явлении магнитного резонанса (МРТ-исследования), распространении «меченых» метаболитов при радионуклидных исследованиях, а также на сочетании этих методов в различных вариациях.

Проведен анализ ведущих инновационных технологий в современной радиологии, которая традиционно идет в авангарде изменений медицинской диагностики и терапии. Особое внимание уделено проблеме визуализации в современных диагностических методах. Исследованы особенности создания гибкой методической системы обучения радиологии на основе интеграции знаний с  естественнонаучных  и клинических дисциплин.

Ключевые слова: методика обучения, физико-технические основы лучевой диагностики; биологическая физика; медицинская информатика; лучевая диагностика; профессиональная компетентность врача; предметные компетентности по физике; учебный процесс в медицинском университете.

The role of physical and technical knowledge in the formation of professional competence of the future doctor is explored in the article. Physical and technical components of future doctor professional competence are formed in the process of learning the basics of radiation diagnosis, which traditionally uses not only the techniques associated with ionizing radiation, but also those which are based on the features of propagation of high-frequency mechanical vibrations in an elastic medium (ultrasound - ultrasound), the formation of a signal in the radio frequency range for the magnetic resonance phenomenon (MRI studies), the spread of "tagged" with the radionuclide studies of metabolites as well as the combination of these methods in different variations. The leading innovative technologies in modern radiology, which has traditionally been at the forefront of medical diagnosis and therapy change are analyzed. Particular attention is devoted visualization problem in modern diagnostic methods. The features of a flexible methodology radiology teaching system based on the integration of knowledge from the natural sciences and clinical disciplines are explored.

Key words: methodology of teaching, physical and technical bases ray diagnostics; biological physics; medical informatics; ray diagnostics; professional competence of a doctor; substantive expertise in physics; learning process in the medical university.

Посилання

Календер В. Основы рентгеновской компьютерной и магнитно-резонансной томографии / В. Календер. – М., Техносфера, 2006. – 180 с.

Киношенко Ю.Т. О насущных проблемах современной лучевой диагностики / Ю.Т. Киношенко // Променева діагностика, променева терапія. – 2014. – №1. – С. 89–92.

Лучевая диагностика в XXI веке и перспективы её развития [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://medafarm.ru/page/stati-doktoru/ rentgenologiya/luchevaya-diagnostika-v-xxi-veke-i-perspektivy-ee-razvitiya.

Мруга М.Р. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «теорія і методика професійної освіти» / Мруга Марина Рашидівна – Центральноий інститут післядипломної педагогічної освіти, 2007. – 24 с.

Нові інформаційні технології в забезпеченні якості медичної освіти : матеріали наук.-практич. конф. з міжнар. уч. ["Інноваційні інформаційні технології у вищій медичній освіті"], (Полтава, 5 квітня 2012 р.) / М-во охорони здоров’я, ВДНЗУ «УМСА». Полтава: ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія», 2012. 186 с.

Общие вопросы лучевой диагностики [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ptri.ru/load/obshhie_voprosy_luchevoj_ diagnostiki/76-1-0-892.

Програма розвитку вищої медичної освіти до 2015 року — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/ dn_201012227_p.html

Професійна освіта : словник : [навчальний посібник] / уклад. : С. У. Гончаренко та ін. ; за ред. Н. Г. Ничкало. – К., 2000. – С. 78.

Ринк П.А. Магнитный резонанс в медицине // М., Геотар-Мед, 2003.

Роль и место лучевой диагностики в лечебно-профилактических обследованиях [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.7ya.ru/ article/Rol-i-mesto-luchevoj-diagnostiki-v-lechebno-profilakticheskih-obsledovaniyah/

Терновой С.К., Синицын В.Е. Развитие компьютерной томографии и прогресс лучевой диагностики // Радиология-практика 2005; 4: 23-29.

Amant K. St. Online education in an age of globalization: Foundational perspectives and practices for technical communications instructors and trainers / K. St. Amant // Technical Communications Quarterly. – 2007. – Vol. 16(1). – P. 13–30.

Choe R, Corlu A, Lee K, et al. Diffuse optical tomography of breast cancer during neoadjuvant chemotherapy: a case study with comparison to MRI. // Med Phys 2005;32:1128–1139.

Flohr TG, Schaller S, Stierstorfer K, Bruder H, Ohnesorge BM, Schoepf UJ. Multi–detector row CT systems and image-reconstruction techniques. // Radiology 2005; 235(3):756–773.

Gunderman R. B. The Vital Role of Radiology in the Medical School Curriculum / R. B. Gunderman, A. R. Siddiqui, D. E. Heitkamp. // American Journal of Roentgenology. – 2003. – №181(5). – С. 1428–1428.

Linaker K. L. Radiology Undergraduate and Resident Curricula: A Narrative Review of the Literature / Kathleen Linaker. // Journal of Chiropractic Humanities. – 2015. – №22. – С. 1–8.

Nyhsen C.M. Radiology teaching for junior doctors: their expectations, preferences and suggestions for improvement / C.M. Nyhsen, C. Lawson, &. Higginson. // Insights Imaging. – 2011. – № 2. – С. 261–266.

Nyhsen C. M. Undergraduate radiology teaching from the student’s perspective / C. M. Nyhsen, L. J. Steinberg, J. E. O’Connell. // Insights Imaging. – 2013. – №4. – С. 103–109.

The Importance of Human–Computer Interaction in Radiology E-learning / [A.M. den Harder, M. Frijlingh, C. J. Ravesloot та ін.]. // J Digit Imaging. – 2016. – №29. – С. 195–205.

Thrall JH. Reinventing radiology in the digital age. I. The all-digital department. // Radiology 2005;236(2):382–385

Wang XF, Deng YB, Nanda NC, et al. Live three-dimensional echocardiography: imaging principles and clinical application. // Echocardiography 2003;20: 593–604.

Wernick M, Aarsvold J. Emission tomography: the fundamentals of PET and SPECT. Boston, Mass: Academic Press, 2004

##submission.downloads##