ЦІЛЬОВІ ОРІЄНТАЦІЇ У СИСТЕМІ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ НА УРОКАХ ФІЗИКИ В СТАРШІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.135-137Анотація
У статті розкрито використання цільових орієнтацій у системі експериментальної підготовки на уроках фізики в старшій школі. Розглянута проблема результативної пізнавальної діяльності школярів, була і залишається актуальною, особливо, якщо результат навчання співвідносити не лише з кількісними, але й якісними показниками знань. Якість фізичної освіти органічно пов’язана зі світоглядним і методологічним аспектами освіченості, а, отже, завжди набуває особистісно орієнтованих властивостей. Щоб підвищити результативність процесу навчання взагалі і покращити якість фізичної освіти зокрема, необхідно здійснити перехід від інформаційно-репродуктивних до пошуково-креативних особистісно орієнтованих технологій навчання, що призводить до прогнозованої пізнавальної діяльності. Проведенню експериментальних досліджень приділяється особлива увага, оскільки їх мета – не лише формування практичних здобутків, установлення зв'язку теорії з практикою, але й виховання в учнів ціннісних особистісних якостей: відповідальності, працьовитості, колективізму та інших.
Ключові слова: експериментальна компетентність; педагогічна освіта; методика викладання; міжпредметні зв’язки; експеримент.
В статье раскрыто использование целевых ориентаций в системе экспериментальной подготовки на уроках физики в старшей школе. Рассмотрена проблема результативной познавательной деятельности школьников, была и остается актуальной, особенно, если результат обучения соотносить не только с количественными, но и качественными показателями знаний. Качество физического образования органически связана с мировоззренческим и методологическим аспектам образованности, а, следовательно, всегда приобретает личностно ориентированных свойств. Чтобы повысить результативность процесса обучения вообще и улучшить качество физического образования в частности, необходимо осуществить переход от информационно-репродуктивных к поисково-креативных личностно ориентированных технологий обучения, что приводит к прогнозируемой познавательной деятельности. Проведению экспериментальных исследований уделяется особое внимание, поскольку их цель – не только формирование практических достижений, установления связи теории с практикой, но и воспитание у учащихся ценностных личностных качеств: ответственности, трудолюбия, коллективизма и других.
Ключевые слова: экспериментальная компетентность; педагогическое образование; методика преподавания; межпредметные связи; эксперимент.
Тhe article explores the use of target orientations in the experimental training in physics lessons in high school. The problem effective cognitive activity of schoolchildren, was and remains relevant, especially if the learning outcome to correlate not only with quantitative but also qualitative indicators of knowledge. Quality physical education is organically linked with the philosophical and methodological aspects of education, and, therefore, always becomes personal specific properties. To increase the effectiveness of the learning process in General and to improve the quality of physical education in particular, it is necessary to make the transition from information and reproductive-to-search-creative personality oriented technologies of teaching, which leads to predictable cognitive activity. The experimental research is given special attention, because their goal is not only to develop practical achievements, establish a link between theory and practice, but also educating the students valuable personal qualities: responsibility, diligence, teamwork and others.
Key words: experimental competence; teacher education; teaching methods; interdisciplinary communication; experiment.
Посилання
Атаманчук П. С. Інноваційні технології управління навчанням фізики : [Монографія] / П.С. Атаманчук. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський державний пе-дагогічний університет, інформаційно-видавничий відділ, 1999. – 174 с.
Атаманчук П.С. Нові інформаційні технології у розвитку лабораторного практикуму з фізики / П.С. Атаманчук, С.І. Дмитрук, В.В. Мендерецький // Зб. наук. праць Уман-ського держ. пед. ун.-ту імені Павла Тичини. – Умань: СПД Жовтий: Наук. світ, 2008. – Ч. 2. – С. 24–29.
Атаманчук П. С. Методична система експериментальної підготовки майбутніх учите-лів фізики / П.С. Атаманчук, С.І. Дмитрук, В.В. Мендерецький // Матеріали ІІ Між-народної науково-практичної конференції «Фізико-технічна і фізична освіта у гума-ністичній парадигмі». – Керч 6 : РВВ КДМТУ, 2009. – 216 с. – С. 5–7. – (м. Керч, 10–13 вересня 2009 року).
Дмитрук С.І. Сучасна система навчального фізичного експерименту / С. І. Дмитрук // Збірник наукових праць молодих вчених Кам’янець-Подільського національного уні-верситету імені Івана Огієнка. – Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2009. – Вип. 1. – 314 с. – С. 130–132
Ляшенко О.І. Взаємозв'язок теоретичного та емпіричного в навчанні фізики: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / О.І. Ляшенко ; Інститут педагогіки АПН України. – К., 1996. – 50 с.
Мендерецький В.В. Психолого-педагогічні засади формування експериментальної компетентності школярів / В.В. Мендерецький, С.І. Дмитрук // Педагогічні науки та освіта : Збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. – Вип. 5. – Запоріжжя : КЗ «ЗОІППО» ЗОР, 2009. – С. 40–51.