ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНЮВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Наталія Олександрівна Прядко Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.150-152

Анотація

У статті представлені та обговорюються результати емпіричного дослідження особливостей оцінювання студентами професійних та особистісних якостей педагогів. Ефективність викладання та ефективність виховної роботи залежить від того, які оцінні ставлення сформувалися між конкретними педагогами і учнями. Саме цій проблемі й присвячене дослідження. Аналіз уявлень про педагога як суб'єкта професійної діяльності дає нам можливість зробити висновок про те, що, по-перше, ці уявлення є стереотипними. По-друге, зміст цих стереотипів відображає образ педагога, що склався в масовій, повсякденній свідомості, де він постає, перш за все, як фахівець, який повинен вміти виявити особливості своєї емоційної сфери (комунікабельність, чуйність, доброзичливість тощо). Також встановлено, що професійний світогляд студентів-педагогів формується на перетині науково-теоретичного та буденно-практичного пізнання, внаслідок чого відрізняється внутрішньою суперечливістю, еклектизмом, використанням звичайних схем інтерпретації реальності.

Ключові слова: взаємодія, педагогічна взаємодія, педагогічна діяльність, особистість викладача, продуктивність педагогічної діяльності.

Эффективность преподавания и эффективность воспитательной работы зависит от того, какие оценочными отношения сформировались между конкретными педагогами и учениками. Именно этой проблеме и посвящено  исследование. Анализ представлений о педагоге как субъекте профессиональной деятельности дает нам возможность сделать вывод о том, что, во-первых, эти представления являются стереотипными. Во-вторых, содержание этих стереотипов отражает образ педагога, сложившийся в массовом, обыденном сознании, где он предстает, прежде всего, как специалист, который должен уметь выявить особенности своей эмоциональной сферы (коммуникабельность, отзывчивость, доброжелательность и т.д.). Также установлено, что профессиональное мировоззрение студентов-педагогов формируется на пересечении научно-теоретического и обыденно-практического познания, вследствие чего отличается внутренней противоречивостью, эклектизмом, использованием обычных схем интерпретации реальности.

Ключевые слова: взаимодействие, педагогическое взаимодействие, педагогическая деятельность, личность преподавателя, продуктивность педагогической деятельности.

Тhe effectiveness of teaching and the efficiency of educational work depend on what kind of evaluative relations have been formed between concrete teachers and students. That is why our study is relevant. The analysis of representations about a teacher as a subject of professional activity gives us possibility to conclude that, firstly, these representations are stereotyped. Secondly, the content of these stereotypes reflects the image of a teacher, formed in the mass conventional consciousness, where a teacher is considered as a specialist, who must be able to identify the characteristics of his/her emotional sphere (communicativeness, compassion, kindness, etc).

Key words: collaboration, pedagogical interaction, teaching activities, the identity of the teacher, the productivity of pedagogical activity.

Посилання

Атаманчук П.С. Задачі з алгебри і початків аналізу: 1001 задача прикладного змісту: 10-11 кл./ П.С. Атаманчук, Л.О. Сморжевський, А.М. Кух, — Київ: А.С.К., 1999. — 153 с.

Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. Кн.2: Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади / І.Д. Бех. – К.: Либідь, 2003. – 344 с.

Власенко В.В. Вчителі – учні: психологія взаємних оцінних ставлень/ В.В. Власенко. – К.: Вид-во УДПУ ім. М.П. Драгоманова, 1995. – 154 с.

Зимняя И.А. Педагогическая психология / И.А. Зимняя. – М.: Логос, 1999. – 384 с.

Кузьмина Н.В. Акмеологический подход к повышению качества подготовки специалистов образования // Н.В. Кузьмина // Известия Российской Академии образования. -№1. -2000. -С.19-31.

Кузьмина Н.В. Очерки психологи труда учителя / Н.В. Кузьмина. – Л.: Изд-во Ленингр. универ., 1967. – 184 с.

Кух А.М. Професійні здібності вчителя фізики і їх розвиток у ВНЗ// А.М. Кух // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Випуск 23. Серія: Педагогічні науки – Чернігів, 2004. – С.182-189.

Митина Л.М. Формирование профессионального самосознания учителя// Л.М. Митина // Вопросы психологи. – 1990. – №3. – С.58-64.

Преподаватель вуза: технологи и организация деятельности / Под ред. С.Д. Резника. – М.: ИНФРА-М, 2010. – 389 с.

##submission.downloads##