ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ СТУДЕНТІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ТЕСТОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ – ВАЖЛИВА СКЛАДОВА СУЧАСНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.169-172Анотація
У статті аналізується проблема вдосконалення фахової підготовки майбутніх вчителів фізики до професійної діяльності в умовах сучасного навчального середовища, а саме створення і забезпечення умов формування готовності студентів-фізиків до застосування тестових технологій у навчально-виховному процесі з фізики у загальноосвітніх навчальних закладах. Представлено один із можливих шляхів сучасної організації навчально-пізнавальної діяльності студентів-фізиків під час вивчення ними навчальної дисципліни «Методи діагностики знань учнів з фізики», яку внесено до циклу професійно-орієнтованих дисциплін навчального плану підготовки спеціалістів та магістрів фізики. Презентовано змістове наповнення вказаної навчальної дисципліни, що сприяє формуванню у студентів готовності до застосування тестових технологій у педагогічній діяльності для оцінювання ключових і предметних компетентностей учнів основної і старшої школи, що безпосередньо забезпечить отримання не лише оцінки (вираженої в балах), а й можливість визначити загальні тенденції в розвитку складників оцінюваної компетентності відносно засобів і методів формування її, спрогнозувати перебіг подальшого її розвитку в учнів, скоригувати виявлені недоліки.
Ключові слова: фахова підготовка майбутніх вчителів фізики, тестові технології, методика навчання фізики, методи діагностики знань з фізики.
В статье анализируется проблема усовершенствования профессиональной подготовки будущих учителей физики к профессиональной деятельности в условиях современной учебной среды, а именно создание и обеспечение условий формирования готовности студентов-физиков к применению тестовых технологий в учебно-воспитательном процессе по физике в общеобразовательных учебных заведениях. Представлен один из возможных путей современной организации учебно-познавательной деятельности студентов-физиков во время изучения ими учебной дисциплины "Методы диагностики знаний учеников по физике", которая внесена в цикл профессионально-ориентированных дисциплин учебного плана подготовки специалистов и магистров физики. Разработано и презентовано содержательное наполнение указанной учебной дисциплины, которая способствует формированию у студентов готовности к применению тестовых технологий в педагогической деятельности для оценивания ключевых и предметных компетентностей учеников основной и старшей школы, что непосредственно обеспечит получение не только оценки (выраженной в баллах), но и возможность определить общие тенденции в развитии составляющих оцениваемой компетентности относительно средств и методов формирования ее, спрогнозировать ход дальнейшего ее развития у учеников, откорректировать выявленные недостатки.
Ключевые слова: профессиональная подготовка будущих учителей физики, тестовые технологии, методика обучения физики, методы диагностики знаний по физике.
The article highlights the problem of improving the future teachers on physics professional training for the professional activity in conditional of modern education environment, such as creating and providing conditions of formation of students on Physics’ readiness to test technology in the educational process of studying physics at secondary schools. One of the possible ways of modern teaching activity of students studying physics during their study discipline "Methods of diagnosis of students' knowledge on physics," which is included into the of cycle professionally oriented disciplines of normative part of curriculum for specialists and masters on physics is suggested in the article. The author developed and presented meaningful content and didactic supply of that particular discipline that contributes to the students' willingness to use test technologies in teaching activities for the evaluation key and subject competencies of primary and high school students that will provide directly to obtain not only the assessment (conveyed in grades) but also to determine general trends in the development of components valued competence regarding means and methods of forming it, to predict the course of its further development, to adjust drawbacks deign identified.
Key words: professional preparation of future teachers on physics, test technologies, methods of teaching physics, diagnostic methods of knowledge on physics.
Посилання
Атаманчук П.С. Інноватики компетентнісно-світоглядного виміру в підготовці майбутнього вчителя фізики / П.С. Атаманчук // Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського на ціонального університету імені Івана Огієнка. Серія педагогіч на. –Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011. – Вип. 17. – С. 5-9.
Атаманчук П.С. Компетентнісний підхід у становленні майбутнього вчителя фізики / П. Атаманчук, О. Ніколаєв // Збірник наукових праць Уманського державного педа гогічного університету. – 2012. – Ч. 4. – С. 9-17.
Кух А.М. Зміст професійно-методичної компетентності майбутнього вчителя фізики / А.М. Кух, О.М. Кух, Є.М. Дінділевич // Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2013. – Вип. 19. – С. 294-299.
Ніколаєв О.М. Методичні засади формування предметних компетентностей майбутнього вчителя фізики в ході фахової підготовки / О.М. Ніколаєв // Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер. : Педагогічна. – Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014. – Вип. 20. – С.295-297.
Сосницька Н. Л. Методичні засади фахової підготовки вчителя фізики на основі інформаційно-прогностичного підходу / Н. Л. Сосницька. // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. - 2010. - Вип. 4. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_17.
Ткаченко А.В. Проблема формування готовності майбутніх учителів фізики до застосування WEB-орієнтованих засобів навчального призначення / А.В. Ткаченко, Л.О. Кулик // Проблеми математичної освіти: Матеріали міжнародної науково-методичної конференції, м. Черкаси, 4-5 червня 2015 р. – Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2015. – С. 217.
Ткаченко А.В. Готовність до експериментальної діяльності майбутнього вчителя фізики в змодельованих умовах / А.В. Ткаченко, О.М. Ніколаєв // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. Випуск 127. – Чернігів: ЧНПУ, 2015. – С.124-128.
Ткаченко А.В. Засоби ІКТ у методичній складовій фахової підготовки майбутніх вчителів фізики в університеті / А.В. Ткаченко, Л.О. Кулик // Засоби і технології сучасного навчального середовища: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Кіровоград, 27-28 травня 2016 року. – Кіровоград: ПП «Ексклюзив-Систем», 2016. – С. 111-114.
Ткаченко А.В. WEB-технології – як засіб посилення практично-орієнтованої спрямованості фахової підготовки майбутнього вчителя фізики / А.В. Ткаченко, Л.О. Кулик // Науково-дослідна робота в системі підготовки фахівців-педагогів у природничій, технологічній та економічній галузях: матер. V Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. – Бердянськ: БДПУ, 2015. – С.159-161.
Тестові технології оцінювання компетентностей учнів: посібник / за ред. Ляшенка О.І., Жука Ю.О.–К.: Педагогічна думка, 2015.–181с.
Шарко В.Д. Методична підготовка вчителя фізики в умовах неперервної освіти: монографія / В.Д. Шарко. – Херсон : Видавництво ХДУ, 2006. – 400 с.