РЕЗУЛЬТАТИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ НА ЗАСАДАХ ДИДАКТИЧНОГО ВИБОРУ

Автор(и)

  • Надія Миколаївна Головня Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.181-184

Анотація

У статті подано результати педагогічного дослідження, спрямованого на формування професійної мобільності майбутнього вчителя на засадах дидактичного вибору. Визначено основні компоненти (мотиваційно-когнітивний, організаційно-діяльнісний, процесуально-рефлексивний), критерії і відповідно показники: оволодіння професійними компетенціями (повнота, глибина, гнучкість, усвідомленість), раціональна організація навчально-професійної діяльності (швидкість мислення, самостійність, здатність постановки цілі, проектування власного професійного розвитку) та активність самовираження в педагогічній діяльності – здатність до рефлексії, вміння виділяти, аналізувати та співвідносити з предметною ситуацією свої власні дії, генерація ідей, оригінальність, креативність). Сформованість професійної мобільності майбутнього вчителя визначався на таких рівнях (рівень репродуктивного впізнавання, діяльнісного вираження, рівень творчого самовираження). В ході формуючого експерименту в експериментальній групі був впроваджений експериментальний фактор представлений комплексом педагогічних умов (створення позитивної мотиваційної настанови на професійну мобільність майбутніх вчителів; інтенсифікація едукаційного середовища на засадах професійної мобільності та дидактичного вибору; використання системи педагогічних задач з дидактичного вибору в процесі навчання)

Ключові слова: експериментальне дослідження, професійна мобільність, професійна мобільність майбутнього вчителя, дидактичний вибір, критерії, компоненти, показники, рівні сформованості професійної мобільності майбутнього вчителя.

В статье представлены результаты педагогического исследования, направленного на формирование профессиональной мобильности будущего учителя на основе дидактического выбора. Определены основные компоненты (мотивационно-когнитивный, организационно-деятельностный, процессуально-рефлексивный), критерии и соответственно показатели: овладение профессиональными компетенциями (полнота, глубина, гибкость, осознанность), рациональная организация учебно-профессиональной деятельности (скорость мышления, самостоятельность, способность постановки цели, проектирование собственного профессионального развития) и активность самовыражения в педагогической деятельности – способность к рефлексии, умение выделять, анализировать и соотносить с предметной ситуацией собственные действия, генерация идей, оригинальность, креативность). Сформированность профессиональной мобильности будущего учителя определялся на таких уровнях (уровень репродуктивного узнавания, деятельностного выражение, уровень творческого самовыражения). В ходе формирующего эксперимента в экспериментальной группе был внедрен экспериментальный фактор представлен комплексом педагогических условий (создание положительной мотивационной установки на профессиональную мобильность будущих учителей; интенсификация эдукационной среды на основе профессиональной мобильности и дидактического выбора, использование системы педагогических задач с дидактического выбора в процессе обучения).

Ключевые слова: экспериментальное исследование, профессиональная мобильность, профессиональная мобильность будущего учителя, дидактический выбор, критерии, компоненты, показатели, уровни сформированности профессиональной мобильности будущего учителя.

The article presents the results of pedagogical research aimed at the formation of professional mobility of future teachers on the basis of didactic choice. The main components (motivational and cognitive, organizational-activity, procedural and reflexive) criteria and corresponding indicators: the mastery of professional competence (completeness, depth, flexibility, awareness), rational organization of educational and professional activities (the speed of thought, independence, the ability of setting goals , design their own professional development) activity and expression in educational – activities capacity for reflection, the ability to select, analyze and correlate with the objective situation of their own actions, generation of ideas, originality, creativity). Formation of professional mobility of future teachers determined at these levels (the level of reproductive recognition, active expression level of creative expression). During the formative experiment in the experimental group was introduced experimental factor represented a complex educational environment (creating a positive motivational guidance to professional mobility of future teachers; intensification edukatsiynoho environment on the basis of professional mobility and didactic choice, use of educational problems of didactic choice in learning).

Key words: experimental research, professional mobility, professional mobility of future teachers, didactic choice criteria, components, performance, levels of professional mobility of future teachers.

Посилання

Ахияров К. Ш. Школа. Труд. Рынок. / К.Ш. Ахияров, А.Ф. Амиров. – Уфа : Башк. гос. пед. ун-т, АН РБ, 2001. – 382 с.

Викулина М.А. Непрерывное образование и подготовка педагога. / М.А. Викулина // Педагогика. – 1999. – №7. – С. 14-27.

Дурай-Новикова К.М. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности: автореф. дис на соисканые ученой степени д-ра пед. наук : 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / К.М. Дурай-Новикова. – М. : 1983. – 46 с.

Никитина Е.А. Педагогические условия формирования профессиональной мобильности будущего педагога : дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» / Елена Александровна Никитина. – Иркуцк, 2006. – 180 с.

Пріма Р.М. Професійна мобілність фахівcця як наукова проблема [Електронний ресурс] / Р.М. Пріма // Електронна бібліотека. – Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua /html/journal/2008-01/08prmssp.pdf

Сластенин В.А. Педагогика: инновационная деятельность / В.А. Сластенин, Л.С. Подымова – М. : 1997. – 224 с.

##submission.downloads##