ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ВАРІАТИВНИХ МОДЕЛЕЙ КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАННЯ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОГО ЦИКЛУ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олена Олександрівна Гриб’юк Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.184-189

Анотація

Із врахуванням специфіки наявного дисонансу щодо технічних характеристик комп’ютерної техніки, що використовується в загальноосвітніх навчальних закладах, в процесі проектування окремих компонентів комп’ютерно орієнтованого середовища навчання предметів природничо-математичного циклу використовуються дистрибутиви системи динамічної математики. Пропоновані рішення є бюджетною альтернативою дороговартісному програмному забезпеченню, відповідають усім необхідним вимогам та сприяють ефективній організації проектно-дослідницької діяльності під час навчально-виховного процесу в школі. Аналізується міжнародний досвід та розглядаються шляхи вирішення проблем щодо проектування середовища навчання та побудови варіативних моделей навчання дисциплін природничо-математичних циклу з використанням окремих компонентів комп’ютерної орієнтованої системи навчання з метою підвищення ефективності навчання учнів. З використанням комп’ютерно орієнтованого середовища навчання забезпечується концентрація навчальних ресурсів; багатогранність траєкторій та результатів формування необхідних компетентностей; доступність та рівність можливостей учнів в навчанні; поліфункціональність взаємодії суб’єктів навчального процесу; орієнтацію змісту, форм та технологій підготовки учнів на інтеграцію освітню, наукову, дослідницьку, виробничу в умовах навчально-виховного процесу.

Ключові слова: моделювання, варіативні моделі, комп’ютерно орієнтоване середовище навчання, математика, проектування, TIMSS, поліфункціональність.

С учетом специфики диссонанса технических характеристик компьютерной техники, используемой в учебных заведениях, в процессе проектирования отдельных компонентов компьютерно ориентированной среды обучения предметам естественно-математического цикла используются дистрибутивы системы динамической математики. Предлагаются предлагаемые решения – бюджетная альтернатива дорогостоящему программному обеспечению, которое соответствует всем необходимым требованиям и способствует эффективной организации проектно-исследовательской деятельности во время учебно-воспитательного процесса в школе. Анализируется международный опыт и рассматриваются пути решения проблем в контексте проектирования среды обучения и построения вариативных моделей обучения дисциплинам естественно-математических цикла с использованием отдельных компонентов компьютерной ориентированной системы обучения с целью повышения эффективности обучения учащихся. С использованием компьютерно ориентированной среды обучения обеспечивается концентрация учебных ресурсов; многогранность траекторий и результатов формирования необходимых компетентностей; доступность и равенство возможностей учащихся в обучении; полифункциональность взаимодействия субъектов образовательного процесса; ориентацию содержания, форм и технологий подготовки учащихся на интеграцию образовательную, научную, исследовательскую, производственную в условиях учебно-воспитательного процесса.

Ключевые слова: моделирование, вариативные модели, компьютерно ориентированная среда обучения, математика, проектирование, TIMSS, полифункциональность.

Taking into consideration the particular nature of current dissonance in technical specifications of computer equipment, which is used in public schools, software of dynamic mathematics are used in the process of designing certain components of computer-oriented environment for studying Natural and Mathematical Sciences. The solutions proposed is a cost-effective alternative to expensive software and they meet all the requirements and contribute to effective organization of R&D activities in learning process at school. The research also looks into ways of solving problems with designing learning environment and elaborating variable models of studying Natural and Mathematical Sciences with application of certain components of computer-oriented learning system with the aim of upgrading pupils’ performance. The use of computer-oriented learning environment introduces the following advantages: concentration of academic/educational resources; variety of paths and results in forming necessary skills; availability and equality of opportunities for pupils; multifunctional interaction of all parties of educational process; focus on content, form and techniques of preparing pupils for educational, scientific, research, occupational integration in learning process at school.

Key words: modeling, variable models, computer-oriented learning environment, mathematics, engineering, TIMSS, multifunctional.

Посилання

Выготский Л.С. Мышление и речь. // Выготский Л.С. Собр. соч. В 6-ти т. Т.2. – М.: Педагогика, 1982. – С. 5-227.

Гальперин П.Я. Методы обучения и умственное развитие ребенка – М.: Издательство МГУ, 1985. – 45с.

Гриб’юк О.О. Когніт ивна теорія комп’ютерно орієнтованої системи навчання природничо-математичних дисциплін та взаємозв’язки вербальної і візуальної компонент / Гриб’юк О.О. // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» – Додаток 1 до Вип.36, Том IV (64): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – Київ: Гнозис, 2015. – С. 158-175.

Гриб’юк О.О. Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на психофізіологічний розвиток молодого покоління. “Science”, the European Association of pedagogues and psychologists. International scientific-practical conference of teachers and psychologists “Science of future”: materials of proceedings of the International Scientific and Practical Congress. Prague (Czech Republic), the 5th of March, 2014/ Publishing Centerof the European Association of pedagogues and psychologists “Science”, Prague, 2014, Vol.1. 276 p. - S. 190-207.

Гриб’юк О.О. Психолого-педагогічні вимоги до комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики в контексті підвищення якості освіти./ Гриб’юк О.О.// Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» - Додаток 1 до Вип.31, Том IV (46): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – Київ: Гнозис, 2013. – С. 110-123.

Grybyuk O. Mathematical modelling as a means and method of problem solving in teaching subjects of branches of mathematics, biology and chemistry // Proceedings of the First International conference on Eurasian scientific development. «East West» Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH. Vienna. 2014. P. 46-53.

Grybyuk Olena. Mathematical modelling as a means of ecological education of pupils in the process of teaching mathematics in forms of specialized study of chemistry and biology. – Manuscript. Dissertation for a Candidate Degree in Pedagogical Science, speciality 13.00.02 – Theory and Methods of Teaching Mathematics. –National Pedagogical Dragomanov University. – Kyiv, 2011.

Гриб’юк О.О. Педагогічне проектування комп’ютерно орієнтованого середовища навчання дисциплін природничо-математичного циклу. / Гриб’юк О.О.// Наукові записки. – Випуск 7. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 3. – Кіровоград.: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – С. 38–50.

Гриб’юк О.О. Вільнопоширюване програмне забезпечення в контексті варіативності моделей комп’ютерно орієнтованого середовища навчання предметів природничо-математичного циклу. / Гриб’юк О.О., Хошаба О.М. // Шоста міжнародна науково-практична конференція FOSS Lviv-2016: Збірник наукових праць, 19-22 квітня 2016 року, м. Львів, С. 31-35.

Гриб’юк О.О. Системно-концептуальний підхід щодо побудови та функціонування комп’ютерно орієнтованого середовища навчання. / О.О. Гриб’юк, О.М. Хошаба // Шоста міжнародна науково-практична конференція FOSS Lviv-2016: Збірник наукових праць, 19-22 квітня 2016 року, м. Львів, С. 49-53.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-хт., Т.ІІ. – М.: Педагогика, 1989. – С. 176.

TIMSS 2007 International Mathematics and Science Reports [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://timss.bc.edu/timss2007/PDF/TIMSS2007_InternationalMathematics Report.pdf, 07.03.2016

Цукерман Г.А. Оценка без отметки / Г.А. Цукерман. – Москва–Рига: Педагогический центр «Эксперимент», 1999. – 137 с.

##submission.downloads##