СУЧАСНИЙ ФІЗИЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ У ДИДАКТИЦІ STEM ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Ірина Андріївна Сліпухіна Національний авіаційний університет, Україна
  • Ігор Станіславович Чернецький Національний центр «Мала академія наук України», Україна
  • Сергій Миколайович Мєняйлов Національний авіаційний університет, Україна
  • Жанна Олександрівна Рудницька Національний авіаційний університет, Україна
  • Галина Дмитрівна Матеїк Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2016-22.224-228

Анотація

Досліджено дидактичні особливості STEM орієнтованих освітніх середовищ: фундаментальні фізико-математичні засади, формування критичного способу мислення, орієнтація на здобуття практичних, інформатичних, соціально-особистісних навичок. З’ясовано ключову роль матеріально-технічного, інформаційного і кадрового забезпечення у реалізації STEM освіти, дидактичні витоки якої знаходяться у теорії і практиці проблемного навчання. Виявлено загальнонаукові засади цього педагогічного підходу: використання наукового та інженерного методів дослідження оточуючої реальності. Теоретично обґрунтовано, що натурний фізичний експеримент з використанням цифрових вимірювальних комплексів, гармонічно поєднує усі компоненти STEM орієнтованої освіти та є дієвою, ефективною і практично придатною платформою для її функціонування і розвитку. На прикладі проблемно орієнтованого завдання з курсу загальної фізики продемонстровано методику реалізації відповідного навчального проекту.

Ключові слова: натурний фізичний експеримент, цифровий вимірювальний комплекс, STEM, освітнє середовище, навчально-дослідницька робота, інженерний метод дослідження, міждисциплінарні зв’язки, лабораторія МАНЛаб.

Определены дидактические особенности STEM ориентированных образовательных сред. Выяснена ключевая роль материально-технического, информационного и кадрового обеспечения в реализации STEM образования, дидактические истоки которой находятся в теории и практике проблемного обучения. Выявлены общенаучные принципы исследуемого педагогического подхода: использование научного и инженерного методов исследования окружающей реальности. Теоретически обосновано, что натурный физический эксперимент с использованием цифровых измерительных комплексов, гармонично сочетает все компоненты STEM ориентированного образования и является действенной, эффективной и практически пригодной платформой для ее функционирования и развития. На примере проблемно ориентированного задания по курсу общей физики продемонстрирована методика реализации соответствующего учебного проекта.

Ключевые слова: натурный физический эксперимент, цифровой измерительный комплекс, STEM, образовательная среда, учебно-исследовательская работа, инженерный метод исследования, междисциплинарные связи, лаборатория МАНЛаб.

Didactic features of the STEM-oriented educational environments are investigated in the article. There are fundamental physical and mathematical principles, critical thinking formation, and accent on gaining practical, informational, social, and personal skills. It was shown the key role of material and technical supplies, information and personnel support in the implementation of STEM education. The education backgrounds are in the theory and practice of problem-based teaching. General scientific principle of the pedagogical approach is revealed; there is the use of methods of scientific and engineering research. Theoretically proved that full-scale physical experiment with the digital measurement systems using combines harmoniously all the components of STEM-oriented education. Such experiments are real, efficient, and practically usable platform for the education development. An example of problem-oriented physics task demonstrates technique of implementing the educational project.

Key words: full-scale physical experiment, a digital measuring system, STEM, educational environment, education and research activity, engineering research method, interdisciplinary connections, MANLab laboratory.

Посилання

Експериментарій / Лабораторія МАНЛаб [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://manlab.inhost.com.ua/experimentarij.html

Сліпухіна І. А. Формування технологічної компетентності майбутніх інженерів з використанням системи комп’ютерно орієнтованого навчання: монографія / І. А. Сліпухіна. – Луцьк: СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2014. – 356 с.

Сліпухіна І.А. Використання цифрового вимірювального комплексу в STEM орієнтованому освітньому середовищі / І. А. Сліпухіна, І. С. Чернецький // Інформаційні технології в освіті й науці : Зб. наук. пр. – Мелітополь Вид-во МДПУ ім. Богдана Хмельницького 2016. – Вип. 8.– С. 261–272.

Сліпухіна І. А. Дослідницька діяльність студентів у контексті використання наукового й інженерного методів / І. А. Сліпухіна, І. С. Чернецький // Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. №3. Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. Київ, 2015. С. 216-225.

Фізика. Модуль 5. Оптика : навч. посіб. / [Поліщук А. П., Рудницька Ж. О., Сліпухіна І. А., Чернега П. І.] ; за заг. ред. А. П. Поліщука. – К. : НАУ, 2012. – 388 с.

Фрог Б. Н. Водоподготовка: Учебн. пособие для вузов / Б. Н. Фрог, А. П. Левченко.– М.: Из-во МГУ, 1996. – 680 с.

Чернецький І. С. Технологічна компетентність майбутнього інженера: формування і розвиток у комп’ютерно інтегрованому лабораторному практикумі з фізики / І. С. Чернецький, І. А. Сліпухіна // Information Technologies and Learning Tools електронне наукове фахове видання. К. : ІІТЗН НАПН України. 2013. Т. 38. № 6. Режим доступу до стат. : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/ 952#.UurcSm6ccZk

Чернецький І. С. Цифрові вимірювальні комплекси – засіб розвитку дослідницьких якостей суб’єктів пізнавальної діяльності / І. С. Чернецький, І. А. Сліпухіна, С. М. Мєняйлов // Наук. часоп. Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Сер. № 5. Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. пр. ; [за ред. В. Д. Сиротюка]. К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – Вип. 40. – С. 259–269.

Fourier education [Electronic Resource]. – Mode of access : http://fourieredu.com/2014-bett-awards/

Hom, Elaine J. What is STEM Education?/ LiveScience Contributor // February 11, 2014 [Electronic Resource]. – Mode of access : http://www.livescience.com/43296-what-is-stem-education.html

Jolly, А. Six Characteristics of a Great STEM Lesson / Education Week: Teacher // June 17, 2014 [Electronic Resource]. – Mode of access : http://www.edweek.org/tm/articles/ 2014/06/17/ctq_jolly_stem.html

Resources for STEM Education [Electronic Resource] – Mode of access : http://www.nsfresources.org/home.cfm

Sloan, Willona M. Teaching and Learning Resources for STEM Education / EducationUpdate February, 2012. Vol. 54. Number 2 . Mode of access : http://www.ascd.org/publications/ newsletters/education-update/feb12/vol54/num02/Teaching-and-Learning-Resources-for-STEM-Education.aspx

STEM Education Coalition [Electronic Resource] – Mode of access : http://www.stemedcoalition.org/

Teaching Advanced Physics [Electronic Resource] – Mode of access : http://tap.iop.org/

The Physics Front : Physics and Physical Science Teaching Resources [Electronic Resource] – Mode of access : http://www.thephysicsfront.org/search/browse.cfm?browse=GSSS

##submission.downloads##