ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • О. Т. Проказа Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна
  • О. В. Грицьких Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2013-19.38-40

Анотація

А. Т. Проказа, А. В. Грицьких

Луганский национальный университет имени Тараса Шевченко

ЛИЧНОСТНО ОРИЕНТИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ Обоснована необходимость создания психолого-педагогических ситуаций, детерминирующих познавательный интерес, познавательную активность и способствуют формированию творческой направленности личности в системе образования (обучения, воспитания в процессе обучения и, как следствие, развитие личности в двуединый процесс обучения-воспитания).

Ключевые слова: Процесс обучения, уровни обучения, понимание, научное и учебное познание, познавательный интерес, познавательная активность.

O. Prokaza, O. Hrytskykh Lugansk Taras Shevchenko National University PERSONALITY-CENTERED TEACHING The article touches upon the issue of the learner-centered teaching. It is spoken in detail about of the need to establish such educational situations that are prerequisite of cognitive interest, determine the cognitive activity of students and contribute to the formation of creative orientation of the individual.

The main idea of the article is the training process contradictory in nature. For one thing, to ensure understanding of educational material in physics, it should be significantly simplified. And as scientific physical concepts and laws can not be simplified in principle, it is necessary to consider rather simple physical phenomena. For others things, which is creates the illusion of relative primitiveness and simplicity of scientific knowledge of the world. Moreover, very simple and basic is not always interesting. Interesting is unusual, which is surprising, enthusiasm and understanding leads to extraordinary joy of knowledge.

Key words: Process of teaching, levels of teaching, comprehension, scientific educational cognition, cognitive interest, cognitive activity.

 

Біографії авторів

О. Т. Проказа, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат педагогічних наук, доцент, член-кореспондент Міжнародної академії наук педагогічної освіти, почесний професор ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

О. В. Грицьких, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка

старший викладач кафедри фізики та нанотехнологій ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»

Посилання

Проказа А.Т. Оптимальное сочетание рационального и эмоционального в образовательном процессе / А.Т. Проказа // Плекаємо особистість : наук. методичний альманах. - Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2010. - Вип. 2. - С. 30-33.

Проказа О.Т. Ціннісно-смислові пріоритети у процесі навчання фізики (науково-методичні дослідження та педагогічний досвід) / О.Т. Проказа, О. В. Грицьких // Фізика. - К. : Шкільний світ. - №10 (310). -16 с.

Лебедушкина О. Относительность [Електронний ресурс] / О. Ле-бедушкина. - Режим доступа: http://www.liveintemet.ru/tags.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-09-30