ДИДАКТИЧНА СТРУКТУРА АНАЛІТИЧНИХ МЕТОДІВ КЛАСИЧНОЇ МЕХАНІКИ В ПРОЦЕСІ ФУНДАМЕНТАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ФІЗИКІВ

Автор(и)

  • В. І. Нечет Запорізький національний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2013-19.103-106

Анотація

В. И. Нечет

Запорожский национальный университет

ДИДАКТИЧЕСКАЯ СТРУКТУРА АНАЛИТИЧЕСКИХ МЕТОДОВ КЛАССИЧЕСКОЙ МЕХАНИКИ В ПРОЦЕССЕ ФУНДАМЕНТАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКИ ФИЗИКОВ

В статье исследуется дидактическая «ценность» различных методов классической механики (Ньютона, Лагранжа, Гамильтона, Гамильтона-Якоби, дифференциальных и интегральных вариационных принципов) в структуре фундаментальной подготовки специалистов-физиков. Обосновывается дидактическая целесообразность включения метода Ньютона в систему традиционных «аналитических» методов механики в преподавании теоретической физики и необходимость акцентирования уникальных возможностей модификаций этих методов в современных физических теориях.

Ключевые слова: дидактика, классическая механика, аналитические методы.

V. I. Nechet

Zaporizhzhya National University DIDACTIC STRUCTURE OF ANALYTICAL METHODS CLASSICAL MECHANICS IN PREPARATION PHYSICS

This article analyzes the didactic value of various methods of classical mechanics (Newton, Lagrange, Hamilton, Hamilton-Jacobi, differential and integral variation principles) in the basic training of physicists. Teaching is based on the inclusion of Newton’s method to the system of traditional «analytical» methods of mechanics and the usefulness of accentuation of the unique capabilities of modifications of these methods in the development of modern physical theories. The author conducted analysis of Didactic Methods Of Classical Mechanics, which allowed to identify didactic value of each. Also, the author examined the sequence of study of these methods. The article accented important substantive aspects of the methods listed analytical advantages. Next, in this paper are described disadvantages of the fundamental limits and the applicability for Classical Mechanics and its methods. This is allows to highlight the role of analytical methods of the development of Modern Physical Theories

Key words: didactics, classical mechanics, analytical methods.

Посилання

Список використаних джерел:

Бушок Г.Ф. Науково-методичні основи викладання загальної фізики : монографія / Г.Ф. Бушок, Б.С. Колупаєв. - Рівне : Діва, 1999. - 410 с.

Коновал О.А. Теоретичні та методичні основи вивчення електродинаміки на засадах теорії відносності : монографія / О.А. Коновал. - Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. - 346 с.

Нечет В.І. Стратегія реформування змісту і технологій фундаментальної підготовки з фізики майбутнього вчителя / В.І. Нечет // Педагогічні науки : збірник наукових праць. -Херсон : Айлант, 1999. - Вип. 9. - С. 277-283.

Ландау Л.Д. Механика / Л.Д. Ландау, Е.М. Лифшиц. - М. : Наука, 1988. - 204 с.

Савельев И.В. Основы теоретической физики / И.В. Савельев. -М. : Наука., 1991. - Т 1: Механика. Электродинамика. - 442 с.

Нечет В .І. Основи теорії навчання фізики в загальноосвітній середній школі / В.І. Нечет. - Запоріжжя : АО «Мотор Січ», 1997. - 201 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-09-30