ВИКОРИСТАННЯ РІВНЕВИХ ФІЗИЧНИХ ЗАДАЧ ПРИ ВИВЧЕННІ СТЕПЕНЕВОЇ ФУНКЦІЇ В КУРСІ АЛГЕБРИ І ПОЧАТКІВ АНАЛІЗУ 10 КЛАСУ

Автор(и)

  • Ю. Л. Сморжевський Кам ’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна
  • Л. О. Сморжевський Кам ’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2013-19.189-191

Анотація

Ю. Л. Сморжевский, Л. О. Сморжевский

Каменец-Подольский национальный университет имени Ивана Огиенко

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ УРОВНЕВЫХ ФИЗИЧЕСКИХ ЗАДАЧ ПРИ ИЗУЧЕНИИ СТЕПЕННОЙ ФУНКЦИИ В КУРСЕ

АЛГЕБРЫ И НАЧАЛА АНАЛИЗА 10 КЛАССА

В статье приведены примеры физических задач, которые авторы рекомендуют использовать на уроках алгебры и начала анализа 10 класса при изучении темы «Степенная функция» с целью активизации познавательной деятельности старшеклассников.

Ключевые слова: прикладная направленность школьного курса математики, межпредметные связи, уровни учебных достижений учеников, уровневые физические задачи, степенная функция.

Y. L. Smorzhevskiy, L. О. Smorzhevskiy Kamianets-Podilsky Ivan Ohienko National University TO USE THE LEVEL PHYSICAL PROBLEMS IN STUDYING OF POWER FUNCTION IN ALGEBRA AND ANALYSIS COURSES IN THE UPPER CLASSES The article gives examples of physical problems, which the authors recommend the use of the lessons of algebra and
analysis. For example, in the study of the topic «The Power Function». This is done to activist of informative activity of senior pupils at lessons of mathematics. The authors obtained the results of the experimental studies in secondary schools by Khmelnitsky region. These results convinced that the problems considered are applied nature of mathematics, promote repetition and deepening of the material in class for algebra, analysis and physics. These tasks teach senior pupils to solve problems, which occur in practice. These tasks also form a systemic knowledge of these subjects for the pupils.

Key words: applied orientation of school mathematics, interdisciplinary communication, levels of educational achievements of pupils, level physical problems, the Power Function.

Посилання

Сморжевський Л.О. Задачі з алгебри і початків аналізу : 1001 задача прикладного змісту : 10-11 кл. / Л.О. Сморжевський, П.С. Атаманчук, А.М. Кух. - К. : А.С.К., 1999. - 135 с.

Сморжевський Л.О. Про використання фізичних задач в шкільному курсі математики / Л.О. Сморжевський, Ю.Л. Сморжевський // Зб. наук. праць Кам.-Под. педуні-верситету : серія педагогічна. - Кам’янець-Подільський, 1999. - Вип. 5. - С. 193-197.

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти // Математика в школі. - 2000. -№ 10. - С. 2.

Алгебра і початки аналізу : підруч. для 10 кл. загально-освіт. навч. закладів: академ. рівень / А.Г. Мерзляк, Д.А. Но-міровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. - Х. : Гімназія, 2010. - 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-09-30