ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ УЧНІВСЬКИХ ЗАВДАНЬ З ФІЗИКИ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • О. А. Черченко Херсонська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів Яв 24 з поглибленим вивченням фізики, математики та англійської мови Херсонської міської ради, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2307-4507.2013-19.194-196

Анотація

А. А. Черченко

Херсонская специализированная школа I-III ступеней № 24 с углубленным изучением физики, математики и английского языка Херсонского городского совета ОСОБЕННОСТИ СОДЕРЖАНИЯ УЧЕНИЧЕСКИХ ЗАДАЧ ПО ФИЗИКЕ В УСЛОВИЯХ РЕАЛИЗАЦИИ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА В статье рассматривается проблема разработки содержания ученических задач по физике в условиях реализации компетентностного подхода. Автором схематически представлена структура комплексного ученического задания по физике с объективной и субъективной составляющими. Приведены примеры комплексных заданий для учащихся 9-х классов при изучении раздела «Электрический ток».

Ключевые слова: компетентностный подход, компетенция, компетентность, ученик, комплексная задача по физике, учебно-воспитательный процесс.

A. A. Cherchenko

Kherson specialized school I-III stages number by 24 with intensive study of Physics, Mathematics and English by the Kherson City Council CHARACTERISTICS OF TASKS IN PHYSICS IN THE COMPETENCE APPROACH This article addresses the problem about to compiling tasks of Physics in the competence approach. The author to representation by a schematic about the structure of complex tasks in physics from the objective and subjective components. The article provides examples of complex tasks for ninth-grade pupils in the study on the topic of “The Electric Current”. The main idea of the article refers to independent work of pupils, which stimulates and encourages them to depth and reflective learning Physics. Then these physical knowledge pupils learn to use in practical life. This can be done by using a special physical tasks with the integrated content.

Key words: competence approach, competence, pupil, the complex task of physics, pedagogical and educational process.

Посилання

Державний стандарт базової і повної середньої освіти [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/1392-2011-H

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [Н.М. Бібік, Л.С. Ващенко, О.І. Локшина та ін.] ; під заг. ред.

О.В. Овчарук. - К. : К.І.С., 2004. - 112 с.

Савчин М.В. Вікова психологія : [навчальний посібник] / М.В. Савчин, Л.П. Василенко. - [2-е вид., стереотип]. - К. : Академвидав, 2009. - 360 с.

Хуторской А.В. Технология проектирования ключевых и предметных компетенций [Электронный ресурс] / А.В. Хуторськой. - Режим доступа: http://www.eidos.ru/ journal/2005/1212.htm

Фізика. Астрономія, 7-12 кл. : [програми для загальноосвітніх навчальних закладів] / [кер. авт. кол. О. Ляшенко]. - К. ; Ірпінь, 2005. - 80 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-09-30