НАВЧАЛЬНИЙ ОБ’ЄКТ ЯК КОМПОНЕНТ МОБІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2012-18.83-86Анотація
У статті розглянуто основні підходи до визначення та реалізації мобільного навчання, виділено навчальний об’єкт як структурну одиницю мобільних навчальних матеріалів, описано підходи до проектування структури та змісту навчальних об’єктів.
Ключові слова: мобільне навчання, комбіноване навчання, навчальний об’єкт.
The article considers the main approaches to the definition and implementation of mobile learning, with emphasis on learning object as a structural unit of mobile learning materials, describes approaches to the design of the structure and content of learning objects.
Key words: mobile training, blended learning, learning object.
Посилання
Botturi L. A Framework for the Evaluation of Visual Languages for Instructional Design: the Case of E2ML / Luca Botturi // Journal of Interactive Learning Research. - 2005. -16 (4). - P. 329-351.
Bryant S. Becoming Wikipedian : Transformation of participation in a collaborative online encyclopedia / Bryant, S., Forte, A. & Bruckman, A. // Proceedings of GROUP International Conference on Supporting Group Work. - 2005. - P. 1-10.
Draft Standard for Learning Object Metadata [Electronic resource] // Institute of Electrical and Electronics Engineers -15 July 2002. - 44 р. - Mode of access : http://ltsc.ie-ee.org/wg12/files/LOM_1484_12_1_v1_Final_Draft.pdf
Education and training for young people aged 16 to 19: problems and prospects : report on the 14th session of the Standing Conference of European Ministers of Education, Brussels, 7-9 May, 1985 / Council of Europe, Standing Conference of European Ministers of Education. - Council of Europe, 1986. - 31 p.
Hodgins W. H. Into the Future [Electronic resource] / H. Wayne Hodgins. 2000 - 60 p. - Mode of access : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.87.8 864 &type=pdf.
Katz H. A. Streaming mLearning Objects via Data Resolution and Web Services to Mobile Devices: Design Guidelines and System Architecture Model [Electronic resource] / Heather A. Katz, Stephen Worsham - 7 p. - Mode of access : http://www.mle-arn.org.za/CD/papers/Katz%20&%20Worsham.pdf.
L'Allier J. J. Frame of Reference: NETg's Map to Its Products, Their Structures and Core Beliefs [Electronic resource] / James J. L'Allier. - 1997. - Mode of access : http://web.archive.org/
web/20020615192443/www.netg.com/research/whitepapers/fra meref.asp.
Lisbon Declaration - Europe’s Universities Beyond 2010: Diversity with a common purpose / The European University Association. - 13 April 2007. - Brussels : EUA, 2007. - 36 p.
Mahadevan S. A Learning Object Model For Electronic Learning. Thesis submitted to the Bradley Department of Electrical and Computer Engineering, Virginia Polytechnic Institute and State University. Master of Science in Electrical Engineering (Communications) [Electronic resource] / Shankar Mahadevan.
- Alexandria, Virginia, 2002. - 84 p. - Mode of access : http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-07192002-095207/ unrestricted/Shankar_MSThesis_July29am.pdf.
Microlearning : Emerging Concepts, Practices and Technologies after e-Learning / Hug, T., Lindner, M., Bruck, P.A. (eds.).
- Innsbruck : Innsbruck University Press, 2006. - 230 p.
Strickland A.W. College of Education - ADDIE [Electronic resource] / A.W. Strickland. - Idaho State University College of Education. - Mode of access : http://ed.isu.edu/addie.
Wagner E. Enabling Mobile Learning / Ellen D. Wagner // Educause Review. - 2005. - Vol. 40(3). - P. 40-53.
Weber Ch. M. Rapid Learning in High Velocity Environment : Dissertation to the Degree of Doctor of Philosophy In Management of Technological Innovation and Entrepreneurship / Charles M. Weber ; Massachusetts Institute of Technology. -Massachusetts, 2003. - 569 p.
Wiley D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy [Electronic resource] / David A. Wiley, II. - Utah State University - 35 р.
- Mode of access : http://reusability.org/read/chapters/
wiley.doc.
Велика Хартія Університетів [Електронний ресурс] - Болонья, 18 вересня 1988. - Режим доступу : http://www. magna-charta.org/magna.html.
Кейптаунська Декларація Відкритої Освіти: Відкриваючи майбутнє відкритим освітнім ресурсам [Electronic resource] // The Cape Town Open Education Declaration. - Кейптаун, Південна Африка. - 15 вересня 2007. - Mode of access : http://www.capetowndeclaration.org/translations/ukrainian-translation.
Колесникова И. А. Педагогическое проектирование : учеб. пособие для высш. учеб. заведений / И.А. Колесникова, М.П. Горчакова-Сибирская ; под ред. И.А. Колесниковой. - М. : Академия, 2005. - 288 с.
Куклев В.А. Становление системы мобильного обучения в открытом дистанционном образовании : дисс. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 - общая педагогика, история педагогики и образования / Куклев Валерий Александрович ; Ульяновский государственный технический университет. - Ульяновск, 2010. - 515 с.
Семеріков С.О. Теоретико-методичні основи фундамента-лізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах : дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 - теорія i методика навчання (інформатика) / Семеріков Сергій Олексійович ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Дра-гоманова. - К., 2009. - 536 арк. - Бібліогр.: арк. 470-536.
Триус Ю.В. Інноваційні технології навчання у вищій освіті [Електронний ресурс] / Триус Ю.В. ; Черкаський державний технологічний університет // Х Міжвузівська школа-семинар «Сучасні педагогічні технології в освіті». - Х., 31.01-02.02.2012. - 52 с. - Режим доступу : http:// www.slideshare.net/kvntkf'tryus-innovacai-iktvnz.
Триус Ю. В. Комбіноване навчання як інноваційна освітня технологія у вищій школі / Ю.В. Триус, І.В. Герасименко // Теорія та методика електронного навчання : збірник наукових праць. - Кривий Ріг :