ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ З позицій системного підходу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2307-4507.2009-15.334-337Анотація
Системні теорії творчості трактують процес навчання творчості як систему, а відтак як діяльність різнорідних суб’єктів виховання. Елементи цієї системи взаємопов’язані і можуть реально впливати на різні компоненти творчості, що на практиці означає стимулювання важливих чинників творчості (особистісних, мотиваційних, пізнавальних). Ключові слова: системні теорії, творчість, творче навчання.
System theories of creativity interpret the process of learning as the system, and then as the activities of diverse subjects in education. Elements of this system are interrelated and can really affect the various components of creativity, which in practice means a stimulatation the creativity important factors (personality, motivation, cognitive).
Key words: system theory, creativity, creative learning.
Посилання
Amabile T.M. Creativity in Context.Update to the Social Psychology of Creativity. - Boulder: Westview Press, 1996. - 217 s.
Amabile T.M. Growing up Creative: Nurturing a Lifetime of Creativity, Buffalo: CEF Press, 1989. - 237 s.
Critical Creative Processes/red M.A.Runco. - Cresskill: Hampton Press, 2003. - 213 s.
Csikszentmihalyi M. Creativity. Flow and the Psychology of Discovery and Invention. - New York: HarperCollins, 1996. -387 s.
Csikszentmihalyi M. The Domain of Creativity/D.H. Feldman, M.H.Gardner, M.Csikszentmihalyi. - Westport: Praeger, 1994. - 216 s.
N^cka E. Psychologia tworczosci. - Gdansk: GWP, 2001. - 238 s.
Runco M.A. Education for Creation Potential// Scandinavian Journal of Educational Research. - 2003. - Т. 47. - № 3. -
S. 34-38.
Runco M.A. Everyone Has Creative Potential. - Washington: American Psychological Association, 2004. - 254 s.
Sternberg R.J., Lubart T. I. Defying the Crowd. Cultivating Creativity in a Culture of Conformity. - New York: The Free Press, 1995. - 294 s.